8-А, Б. Українська мова. І семестр

         Загальнонаціональна хвилина мовчання о 9:00

Посилання на онлайн-урок: https://meet.google.com/jiy-diyn-wzc

ПІДРУЧНИКИ:

1. Українська мова 8 клас /НУШ/. Автори О.Заболотний, В.Заболотний. Київ: Генеза, 2025 https://pidruchnyk.com.ua/2902-ukrainska-mova-zabolotnyi-8-klas-2025.html

2. Українська мова 8 клас. Автор О.Авраменко. Київ: Грамота, 2021 https://pidruchnyk.com.ua/854-ukrainska-mova-8-klas-avramenko-2016.html

27.11.2025       8-Б клас.  Онлайн о 8:30  

                        8-А клас.   Онлайн о 9:10

УРОК № 36

Тема. Додаток. Тренувальні вправи


Кроки до виконання


Емоційне налаштування


✨1. Перевірка д/з

1) Вправа №206 с.87-88 (Завдання: спиши речення, знімаючи риски та додаючи букву е або и. Підкресли граматичні основи та означення в кожному реченні)


2) Вправа №214 с.92 (Завдання: спиши речення. Підкресли граматичні основи, додатки та означення в кожному реченні).

✨2. Практикуймо!

✨3. Вправа № 211 с.90 (письмово)

✨4. Вправа № 212 с.90-91 (усно+письмово)

✨5. Рефлексія

🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  § 19, 20; с.84-85, 88-89 повторити.

Виконай письмово:
1) Вправа №210 с.89-90 (Завдання:І, ІІ)




25.11.2025       8-А клас.  Онлайн о 8:30  та 9:10

                        8-Б клас.   Онлайн о 9:50 та 10:35 

УРОКИ № 34-35

Тема 1. Написання прикладок

Тема 2. Додаток


Кроки до виконання


Емоційне налаштування "Який настрій зараз?"


1. Пригадай! Які власні назви беремо в лапки?

2. Спостерігаймо!
Завдання: зіставте написання поданих слів. Поміркуйте, який з двох іменників - ріка чи Дніпро - має ширше значення, а який - вужче?
ріка Дніпро Дніпро-ріка
гора Говерла Говерла-гора

Який іменник у словах другої колонки стоїть першим - із вужчим значенням чи ширшим?

3. Опрацювання теоретичного матеріалу с.84-85


4. Вправа № 200 с.85 (письмово. Завдання: І)

5. Вправа № 202 с.86 (письмово. Завдання І, ІІ)

👉 Окотренінг. Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч.

Обведіть очима прямокутник.

Покліпайте віями.

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.

6. Пригадаймо! На які питання відповідають іменники в різних непрямих відмінках?

7. Досліджуймо! Вправа № 207 с.88

Завдання: запишіть речення, визначте, на які питання відповідають виділені підмет і додатки? Хто в реченні виконує дію? На кого ця дія спрямована? Щодо якого предмета ця дія відбувається?

Соломія пригостила подругу (З.в.) соковитими яблуками (О.в.) зі свого саду.

8. Опрацювання теоретичного матеріалу с.88-89

підручник с.109


9. Вправа 209 с.89 (письмово)

10. Вправа № 211 с.90 (усно)

11. Рефлексія та самооцінювання 👇


       

🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  § 19, 20; с.84-85, 88-89 вивчити.

Виконай письмово:
1) Вправа №206 с.87-88 (Завдання: спиши речення, знімаючи риски та додаючи букву е або и. Підкресли граматичні основи та означення в кожному реченні)
2) Вправа №214 с.92 (Завдання: спиши речення. Підкресли граматичні основи, додатки та означення в кожному реченні).




20.11.2025  Асинхронно      

УРОКИ № 33

Тема. Особливості будови опису місцевості. Стислий письмовий  переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі


Кроки до виконання


Емоційне налаштування "Який настрій зараз?"


1. Пригадай! Що таке опис? Чим опис відрізняється від розповіді та роздуму?


✨ 2. Ознайомся!
✨ 3. Опрацюй пам*ятку 👇


✨ 4. Робота з текстом. Вправа № 558 с.254-255. Завдання: прочитай текст.
1) Які типи мовлення в ньому поєднані?
2) Доведи, що текст належить до художнього стилю.
3) Поділи текст на частини та склади план тексту "Бабуся", запиши в зошит.
4) Прочитай текст вдруге.
5) Стисло перекажи текст та запиши в зошиті.

Домашнє завдання:   напишіть стислий переказ тексту. §17, 18 с.74-75, 80-81 повторити






18.11.2025   8-А клас.  Офлайн о 8:30 та 9:10

                    8-Б клас.   Офлайн о 9:50 та 10:35

УРОКИ № 31-32

Тема. Означення. Тренувальні вправи. Прикладка як різновид означення

Кроки до виконання

🎀 Налаштування на урок


🎀 1. Пригадаймо! Що таке означення? На які питання відповідають означення? Які є види означень?


🎀 2. "2-4-усі разом" Вправа №182 с.78 (усно)

Спостерігаймо! Вправа № 174 с. 74. Завдання: зіставте два речення. У якому з них більш повно змальовано осінь? Завдяки чому? На яке питання відповідають виділені слова?

🎀 3.  Вправа № 178 с.76 (письмово. Завдання: Перебудуйте речення, замінюючи в них узгоджені означення на неузгоджені.  Підкресліть означення).

🎀 4. Пригадаймо! Які іменники є загальними, а які - власними назвами?

🎀 5. Спостерігаймо! Вправа № 188 с.80. Запишіть речення. Які дві назви природної водойми використано в другому рееченні? Чи можна виділене в другому реченні слово вважати означенням до іменника озеро?

1. Улітку діти відпочивали біля озера.

2. Улітку діти відпочивали на озері Світязь.

🎀 6. Опрацюйте теоретичний матеріал с.80-81

🎀 7. Вправа №191 с.82 (письмово. Завдання І, ІІ)

🎀 8. Самостійна робота. Завдання: у поданих реченнях підкресліть усі члени речення. Над означенням напишіть узгоджене чи неузгоджене.

1. Вітер з долини цілує червоне серце калини (А.Малишко).

2. Уже почався рясний падолист (А.Шевченко).

3. Над доріжкою з асфальту дві берізки обнялися (В.Сосюра).

4. Дерево з глибоким корінням не боїться бурі (Н.тв.).

5. Дмитро мав чорне хвилясте волосся, яскраво-зелені очі й виразне підборіддя з ямкою посередині (Н.Сняданко).

🎀🎀 Домашнє завдання: вивчи правила §18 с.80-81

Виконай письмово: 1) Вправа №196 с.84 (Завдання І - 9 б. + завдання ІІ - 11 б. )



14.11.2025   8-Б клас.  Онлайн о 8:30 

                    8-А клас.   Онлайн о 9:10

УРОК № 30

Тема. Означення. Узгоджені й неузгоджені означення


Кроки до виконання

🎀 Налаштування на урок



🎀 1. Пригадаймо! Що таке прикметник? На які питання відповідають прикметники?


🎀 2. Спостерігаймо! Вправа № 174 с. 74. Завдання: зіставте два речення. У якому з них більш повно змальовано осінь? Завдяки чому? На яке питання відповідають виділені слова?


1. Настала осінь із вітрами та дощами.

2. Настала осінь із вітрами холодними, з дощами колючими.

🎀 3. Опрацюймо! Речення можуть бути поширені другорядними членами речення - означенням, додатком, обставиною.

Схема "Другорядні члени речення" 👇


+ підручник § 17 с.74-75

🎀 4. Вправа № 176 с.76 (письмово. Завдання: Спишіть речення, визначте граматичну основу та означення).

🎀 5. "2-4-усі разом" Вправа №182 с.78 (усно)

🎀 6. Вправа №184 с.78 (Завдання І, ІІ, ІІІ)

🎀🎀 Домашнє завдання: вивчи правила §17 с.74-75

Виконай письмово:

1) Вправа №179 с.77

2) Виконай ТЕСТ 👉 Означення




     Листопад в народі називають онуком вересня, сином жовтня, а зимі – рідним братом. Це – найпохмуріший місяць року, місяць найтемніших і найнепроглядніших ночей. Місяць опадання листя, пора ранніх сутінок і пізніх світанків. А ще у сиву давнину його називали “напівзимник”, “падолист”, ”листогній”, ”грудкотрус”, “ворота зими”, “листопадень”.

    Не без підстав стверджують, що листопад – зимі заспів, бо їй двері відчиняє, а осені ворота замикає. Дощ і сніг – звичайні явища цього місяця. Коли часті вітри дують зі сходу – весна буде холодна. А ще кажуть, яка погода у листопаді, така і в квітні буде. Отже, ...

А що нам скажуть уважні?...

11.11.2025   8-А клас.  Онлайн о 8:30  та 9:10

                    8-Б клас.   Онлайн о 9:50 та 10:35

УРОКИ № 28-29

Тема 1. Узагальнення вивченого з теми «Словосполучення і речення».

Тема 2. Підсумкова робота за ГР 4 з теми «Словосполучення і речення» (тестування, завдання відкритої форми)


Кроки до виконання

💦Емоційне налаштування


🌼 1. Перевірка д/з. Проєкт "Зустріч випускників" с.68 (індивідуально або група 2-3 учні)

🌼 2. Пригадаймо!

- Які члени речення називаються головними? 

- Який член речення називається підметом? Які є види підметів?

- Який член речення називається присудком? Які є види присудків? Який присудок називаємо складеним дієслівним?

- Які є особи дієслова?

- Який присудок називаємо складеним іменним?

- За яких умов між підметом і присудком ставимо тире?

- За яких умов між підметом і присудком не ставимо тире?


🌼 3. Вправа № 170 с.70 (письмово)

🌼 4. Вправа № 173 с.71 (письмово)

🌼 5. Вправа № 172 с.70 (усно)

🌼 6. Виконайте завдання підсумкової роботи. Діагностувальна робота №2. Словосполучення. Речення

🌻🍉🌻 Домашнє завдання:   с.72-73 опрацюй.

Виконай письмово.
Творче завдання:  Уяви, що ти грав (ла) в комп’ютерні ігри і раптом опинився (лася) у віртуальному світі. Напиши  фантастичне оповідання «Я у віртуальному світі».    




30.10.2025   Офлайн

УРОК № 27

Тема. Узгодження головних членів речення. Тире між підметом і присудком


Кроки до виконання

🌼 1. Пригадаймо!

              

             

                      

🌼 2. Спостерігаймо! Вправа № 161 с.65 (усно) Завдання: визначте в реченнях граматичні основи. У якому реченні пропущено дієслово-зв'язка? Коли між підметом і присудком можна поставити тире?

1. Квіти є окрасою землі.

2. Квіти - окраса землі.


🌼 3. Вивчаймо! Таблиця с.65 + поданий матеріал 👇

Ставимо тире:

1). Іменник (у Н.в.) - іменник (у Н.в.): Київ - столиця України. Мій друг - спортсмен.

2). Інфінітив - інфінітив: Радіти - по-справжньому жити. Жити - вітчизні служити.

3). Інфінітив - іменник ( у Н.в.): Говорити - річ нудна.

4). Іменник (у Н.в.) - це, ось, то, значить + присудок - іменник (у Н.в.) АБО інфінітив: Життя - це іспит на роки. Вірний приятель - то найбільший скарб.


✅ Тире НЕ ставимо:

1). Якщо підмет виражений особовим займенником: Я тобі друг і порадник.

2). Якщо перед іменною частиною присудка стоїть заперечна частка НЕ: Мова не полова. Мої слова не зброя, а ридання.

3). Якщо присудок має порівняльне значення і до його складу входять сполучники як, мов, наче, ніби: Життя як казка. Тиша ніби скло

❗❗❗ 4). Якщо між піжметом і присудком стоїть вставне слово: Любов, між іншим, справжній скарб.

❗❗❗ 5). Якщо підмет виражений словами це, то: То кремень, а не чоловік.

6). Якщо присудок виражений прикм., дієприкм., присвійним займ., числів.: Твоя думка слушна. Ця книжка твоя. Землі освоєні. Мрії мріями, а на землю треба іноді спускатися. Ця подорож перша.


👉 Окотренінг. Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч

Обведіть очима прямокутник

Покліпайте віями

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.


🌼 4. Вправа № 166 с.67 (письмово. Завдання І)


🌼 5. "2-4-усі разом". Вправа №162 с.66 (усно)


🌼 6. Рефлексія та самооцінювання 👇


       

🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  § 15 с.65 вивчити.

Виконай письмово:
1) Олімпіада 2025 з УМЛ (На Урок).
2) Проєкт "Зустріч випускників" с.68 (індивідуально або група 2-3 учні)






28.10.2025    Асинхронно

УРОКИ № 25-26

Тема 1. Підсумкова робота за ГР 3. РМ №8 Докладний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’ятки історії та культури (за колективно складеним складним планом)

Тема 2. Узгодження головних членів речення


Кроки до виконання


🌼 1. Сьогодні на першому уроці працюєте над письмовим переказом


У КОНТРОЛЬНОМУ зошиті запишіть так:

                             Двадцять восьме жовтня
         Підсумкова робота за ГР 3. Докладний письмовий               переказ розповідного тексту з елементами опису                                 пам’ятки історії та культури 

              Палац  у Качанівці: велич крізь віки

                             План 
   І. Палацово-­парковий ансамбль на Чернігівщині.
  ІІ. Розкішна пам’ятка.

1.  Верхній і нижній рівні.

2. Палац центральний елемент садиби.

3.  Качанівський парк.

ІІІ. Видатні гості дворян  Тарновських.

ІV. Краще один раз побачити.

  
🌼 2. Вправа № 551 с.245-246.
Завдання: прочитайте текст вдруге. Запишіть детальний переказ тексту.

🌼 3. Письмовий переказ тексту запишіть у КОНТРОЛЬНОМУ зошиті


🌼 4. Пригадай! Які є протиставні та розділові сполучники?


🌼 5. Спостерігай! Вправа № 154 с.62. Завдання: Прочитай та запиши речення. Знайди однорідні підмети. За допомогою яких сполучників їх поєлнано? З'ясуй, у формі однини чи множини вжито присудок у кожному реченні?

1. Заспівав чи то жайворонок, чи то соловейко.

2. Заспівали і жайворонок, і соловейко.


🌼 6. Опрацюй теоретичний матеріал підручника с.62-63

АБО переглянь відеоурок

АБО розгляньте матеріал за презентацією. Натисни ТУТ

🌼 6. Вправа №156 с.62-63 (письмово)

Надіслати фото вправи у вайбер


🌼 Домашнє завдання: § 14 с.62-63 вивчити.






23.10.2025    

УРОК № 24

Тема. Підсумкова робота за ГР 3. РМ №7.  Докладний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’ятки історії та культури (за колективно складеним складним планом)


Кроки до виконання


🌼 1. Емоційне налаштування


🌼 2. Вступ

В Україні багато унікальних пам'яток історії та культури. Це архітектурні споруди: Софійський собор у Києві, Кам'янець-Подільська фортеця, П'ятницька церква у Чернігові, Хотинська фортеця, замок у Підгірцях;   пам'ятники, садово-паркові комплекси: дендропарк «Софіївка».

      Окрім П'ятницької церкви, Чернігівщина славиться ще  однією величною архітектурною спорудою, що збудована у Качанівці. Це палац Тарновських.


      
🌼 3. Це цікаво!

Палац Тарновських у Качанівці – одне з найкрасивіших та найромантичніших місць Чернігівщини. Качанівська садиба була заснована графом П. О. Рум'янцевим-Задунайським на місці хутора як одна із резиденцій у 1770-х роках. Український зодчий Максим Мосціпанов за проєктом московського архітектора звів розкішний палац у романтичному стилі. Тоді ж був закладений там парк навколо будівлі.
У 1808-1824 роках маєток переживає другий етап перебудови. Нові власники садиби – український поміщик Григорій Почека та його дружина Параска Андріївна (за першим шлюбом Тарновська) розширюють територію маєтку, перебудовують палац у стилі російського класицизму, зводять нові будинки різного призначення.
Навколо палацу на основі природного лісу закладають пейзажний парк із квітковими клумбами, алеями, гаями, дібровами, мальовничими озерами, що дуже гармонійно поєдналися із навколишньою природою. Нині Качанівський парк є пам'яткою садово-паркового мистецтва XVIII століття та одним із найбільших пейзажних садів в Україні та Європі.
У 1824 році Качанівський палац переходить у спадок Григорію Степановичу Тарновському (синові від першого шлюбу Параски Андріївни). З того часу маєток перебував у власності поміщиків-меценатів Тарновських понад 70 років. У цей період садиба сформувалася в найкращих традиціях класичної схеми і стала культурно-мистецьким осередком цього краю. Значні витрати на благодійництво й колекціонування, спосіб життя на широку ногу в Качанівці поставили Василя Тарновського-молодшого на межу банкрутства. 1897 року він був змушений продати Качанівську садибу мільйонеру-цукрозаводчику Павлу Харитоненку.

Останніми власниками Качанівського маєтку протягом 1914-1918 років була старша донька «сахарного короля» Павла Харитоненка Олена та її чоловік Михайло Олів. За період їхнього господарювання садиба, як і раніше, процвітала. Тут розташувалася картинна галерея, велика бібліотека, шанувалися найкращі традиції минулого, гостили цікаві люди. Проте культурне життя Качанівки поступово завмирало. У 1918 році садибу націоналізувано. Нині тут створено Національний історико-культурний заповідник «Качанівка».

Про неповторність Качанівського маєтку у спогадах сучасників Читай 👉https://www.vashsad.ua/more/ekology/show/7949/


🌼 4. Вправа № 551 с.245-246. Прочитайте текст. Визначте тему, головну думку, стиль, тип тексту, поділіть на частини, доберіть мікротеми.

Завдання: прочитайте текст вдруге.  Обов'язково запишіть назву тексту, стиль, тип,  тему, основну думку, план.

У зошиті запишіть так:
Назва тексту: Палац  у Качанівці: велич крізь віки
Стиль тексту:  ... (визнач і запиши)
Тип тексту: ... (визнач і запиши)
Тема тексту: ...  (визнач і запиши)
Основна думка тексту:  ...  (визнач і запиши)

             План 
   І.
  ІІ. 
   1.
   2.
   3.
  ІІІ.
  ІV.


🌼 5. Усний переказ тексту


🌼 Домашнє завдання: підготуйтесь до письмового переказу тексту "Палац  у Качанівці: велич крізь віки" с.245-246



21.10.2025   8-А клас.  Онлайн о 8:30  та 9:10

                    8-Б клас.   Онлайн о 9:50 та 10:35

УРОКИ № 22-23

Тема. Складений іменний присудок. Тренувальні вправи


Кроки до виконання


🌼 Емоційне налаштування

Для 8-А. Натисни ТУТ Для 8-Б. Натисни ТУТ


🌼 1. Перевірка д/з. Вправа № 143 с. 67 


 🌼 2. Пригадаймо!

- Які члени речення називаються головними? 

- Який член речення називається підметом? Які є види підметів?

- Який член речення називається присудком? Які є види присудків? Який присудок називаємо складеним дієслівним?

- Які є особи дієслова?

                             

 🌼 3. Спостерігаймо!  Вправа № 144 с.68. Завдання: А.Визначте, зі скількох слів складаються присудки в поданих реченнях. Якими частинами мови є ці слова?


1. Оксана була лікаркою. 

2. Максим був таксистом.


 🌼 4. Вивчаймо! Підручник с. 58


           


 🌼 5. Вправа № 146 с. 59 (письмово)


 🌼 6.  Вправа № 148 с.59 (письмово. Завдання І, ІІ. 1-2 речення)


 🌼 7. Колективна творча вправа "Я автор".  Вправа №148 с.59 Завдання: складіть текст за імпресіоністичною картиною Ольги Дарчук "Осінній дощ у місті кохання". Визначте тип використаного присудка за будовою.


🌼 8.  Вправа  № 151 с. 61 (усно)


🌼 9. Вправа №150 с.60 (письмово. Завдання ІІ - 1, 2)

🌼 10. Рефлексія та самооцінювання.


       

🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  § 12 с.54-55 вивчити.

Виконай письмово (у журналі буде 3 оцінки!!!):
1) Вправа №152 с.61 (письмово. Завдання І - на 9 балів, І + ІІ завдання- на 11 балів)

2) Перевір себе: ТЕСТ №1. Підмет. Тисни ТУТ (Google форма.Оцінювання: 11 балів)

ТЕСТ №2. Присудок. Натисни ТУТ (Google форма. Оцінювання: 12 балів)





16.10.2025    8-Б. Офлайн о 8:30  

                      8-А. Офлайн о 9:10 

УРОК № 21

Тема. Присудок. Простий і складений дієслівний присудок


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування.


 🌼 1. Перевірка д/з. Вправи № 133 с. 53 + № 550 с.243-244


 🌼 2. Пригадаймо!

- Що таке речення?

- Які є члени речення?

- Які члени речення називаються головними? Чому?

- Який член речення називається підметом? Які є види підметів?


 🌼 3. Спостерігаймо!

1) Осінь радує нас різнобарв'ям. (що робить підмет?)

2) Дитині не спиться. (що з ним робиться?)

3) Людина стає людиною серед людей. (хто він є?)

4) Глухів - моє рідне місто. (що він є?)

5) Харків від самого ранку запорошений. (який він є?)

6) Сьогодні надворі холодно. (у якому він стані?)


 🌼 4. Вивчаймо! Підручник с. 54-55








 🌼 5. Вправа № 136 с. 55 (письмово)


 🌼 6. "2-4-усі разом". Вправа № 138 с.56 (усно)


 🌼 7. Вправа № 142 с. 57 (письмово)


 🌼 8. Рефлексія та самооцінювання.

       

🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  § 12 с.54-55 вивчити.

Виконай письмово:
1) Вправа №143 с.57 (письмово. Завдання І - на 9 балів, І+ ІІ завдання- на 11 балів)



14.10.2025   8-А клас.  Офлайн о 8:30  та 9:10

                    8-Б клас.   Офлайн о 9:50 та 10:35

УРОКИ № 19-20

Тема 1. Просте речення. Двоскладне речення. Підмет. Способи вираження підмета

Тема 2. РМ №6. Особливості будови опису пам’ятки історії та культури. Вибірковий усний переказ розповідного тексту з елементами опису пам’ятки історії та культури в художньому стилі


Кроки до виконання


🌼 Емоційне налаштування

🌼 1. Хвилинка культури мовлення

Неправильно Правильно

Запізнився із-за заторів запізнився через затори

працювати згідно наказу працювати згідно з наказом

виконати відповідно виконати відповідно до

інструкції інструкції

піти за хлібом піти по хліб

розмістити по алфавіту розмістити за алфавітом

навчатися фізиці навчатися фізики

зрадити другові зрадити друга

🌼 2. Пригадаймо! -Що таке речення? - Які є члени речення?

Речення - це комунікативна одиниця, що складається з одного або кількох слів і виражає закінчену думку.

  За кількістю граматичних основ (підмет і присудок) речення бувають прості (одна граматична основа) та складні (дві або більше граматичних основ).

✅ За складом граматичної основи речення бувають односкладні (один головний член речення - або підмет, або присудок) і двоскладні (два головні члени речення - і підмет, і присудок). 

🌼 3. Спостерігаймо! Перший із головних членів речення - ПІДМЕТ. Вправа № 126 с.50 Визначте підмет у кожному з поданих речень. Із скількох слів може складатися підмет?

+ Способи вираження складеного підмета (табличка с.50-51).

 🌼 4. Вправа №128 с.51 (письмово).

 🌼 5. Коло думок. Вправа № 129 с.51 (усно).

👉 Окотренінг.  Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч

Обведіть очима прямокутник

Покліпайте віями

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.

 🌼 6. Словникова робота. Необхідно розрізняти значення паронімів пам'ятник і пам'ятка. с.241-242 + с.243 (Словничок архітектурних термінів)

 🌼 7. Вправа № 550 с.243-244. Прочитайте текст. Визначте тему, головну думку, стиль, тип тексту.

Зверніть увагу на пам'ятку "Як працювати над вибірковим переказом тексту" с.245

Завдання: знайдіть і перечитайте уривок прочитайте тексту, де описано пам'ятник Богданові Хмельницькому.  На які деталі звертає увагу авторка? 
Складіть простий план переказу зазначеного уривка тексту.
 Обов'язково запишіть назву тексту, стиль, тему, основну думку, складений  план вибіркового переказу. Усно перекажіть текст за планом.

У зошиті запишіть так:
Назва тексту: Пам'ятник Богданові Хмельницькому
Стиль тексту: художній (визнач і запиши)
Тип тексту: опис  (визнач і запиши)
Тема тексту: ...  (визнач і запиши)
Основна думка тексту:  ...  (визнач і запиши)

             План 
   1.
   2.
   3.
   4.
   5. 

🌼 8. Усний переказ за планом частини тексту, у якій описано пам*ятник Б.Хмельницькому.

 🌼 9. Рефлексія та самооцінювання.
- Як ти оцінюєш свої знання про словосполучення? Обери смайлик і намалюй його в зошиті:

🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  § 11 с.50-51 вивчити.

Виконай:
1) Вправа №133 с.53 (письмово. Завдання І, ІІ, ІІІ)
2) Вправа № 550 с.243-244 (усний переказ тексту)
❗❗❗ ФОТО вправи надішли у вайбер


                     

                                          Для уважних та кмітливих!

09.10.2025    8-Б клас. Зустріч у Google meet о 8:30  

                      8-А клас. Зустріч у Google meet о 9:10 

УРОК № 18

Тема. Речення. Типи речень за метою висловлювання та за емоційним забарвленням. Типи простих речень (загальне ознайомлення)


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування. Обери смайл, який передає твій настрій у цю хвилину:

🎀 1. Перевірка д/з. 1) Вправа "Факт чи фейк?" Завдання: Прочитайте медіатексти і проаналізуйте їх.


🎀  2. Пригадаймо!

 - Чим словосполучення відрізняється від слова? А від речення?

Які є члени речення?

- На які питання відповідають підмет і присудок?


🎀  3Спостерігаймо!  Вправа № 116 с.46 (усно)

Завдання: Зіставте два записи. У якому з них виражено певну думку? У якому записі можна визначити підмет і присудок? Чи можна цей запис назвати реченням?


І. вечір полову зерно траву густу сіяв пережовклу


ІІ. І сіяв вечір густу полову на пережовклу суху траву (В.Симоненко).


🎀  4Вивчаймо! Підручник с.46 - 47, 47-48 (табличка)






🎀  5. Вправа № 117 с.47 (усно).


👉 Окотренінг. Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч

Обведіть очима прямокутник

Покліпайте віями

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.

🎀 6.  Вправа № 119 с.48 (письмово. Завдання. Спишіть речення. Підкресліть гграматичні основи. Доведіть, що серед поданих речень є одне складне.

Визначте вид кожного речення і запишіть:

- за метою висловлювання (розповідне / питальне /спонукальне);

- за емоційним забарвленням (окличне / неокличне),

- за кількістю граматичних основ (просте / складне);

- за складом граматичної основи (двоскладне / односкладне);

- за наявністю другорядних членів речення (поширене / непоширене).


🎀 7. Гра "Непоширене речення". Вправа № 121 с.49  (письмово + усно)


🎀 8Рефлексія та самооцінювання.

- Як ти оцінюєш свої знання про словосполучення? Обери смайлик і намалюй його в зошиті:
🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  § 10 с.46-48 вивчити.

Виконай:
1) Вправа №125 с.49 (письмово. Завдання І, ІІ)
❗❗❗ ФОТО вправи надішли у вайбер




07.10.2025   8-А клас.  Зустріч у Google meet о 8:30  та 9:10

                    8-Б клас.  Зустріч у Google meet о 9:50 та 10:35

УРОКИ № 16-17

Тема. РМ №4. Інформація та її види. Надійність і ненадійність джерел інформації. Актуальність, достовірність, несуперечливість інформації. 

РМ №5. Аналіз прочитаної чи почутої інформації (медіатексту) з  висловленням припущення щодо її правдивості та обґрунтуванням актуальності


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування. Обери смайл, який передає твій настрій у цю хвилину:

🎀 1. Перевірка д/з. Вправа №115 с.45 (Завдання І, ІІ)


🎀  2. Уявімо та міркуймо! 

🎀  3. Спостерігаймо! Вправа № 538 с.236 (усно)


🎀  4Робота з теоретичним матеріалом. Підручник с.237, 239  + вправа № 540 с.238


🎀  5. Робота з текстом. Вправа № 541 с.238 (усно)



🎀  6. Аналіз медіатекстів. Вправа № 543 с.240-241 (усно)


🎀  7. Ситуативне завдання. Вправа № 544 с.241 (письмово. Завдання: запишіть відповіді на питання № 1-6)


🎀  8. Рефлексія та самооцінювання



🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  Тема 5. с.237-239 повтори.

Виконай:
1) Вправа "Факт чи фейк?" Завдання: Прочитайте медіатексти і проаналізуйте їх.
Медіатекст А : "Усім терміново! У зв'язку з економічним колапсом завтра в Україні різко скасують обіг паперових грошей. Про це повідомив анонімний експерт із соцмереж. Терміново знімайте всі кошти!"

Медіатекст Б: "МОН оголосило про початок навчального року у традиційному форматі. Це стосується всіх шкіл без винятку, згідно з новим законом."

Медіатекст В: "За даними Київської ОДА від 15 жовтня через ремонтні роботи на ділянці траси М-07 буде тимчасово обмежено рух вантажного транспорту з 10:00 до 17:00. Будь ласка, враховуйте це під час планування маршруту."
❗❗❗ ФОТО вправи надішли у вайбер

               


02.10.2025    8-А клас.  Офлайн о 9:10

                      8-Б клас.  Офлайн о 8:30

УРОК № 15

Тема. Граматична помилка в словосполученні (практично)


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування. Обери смайл, який передає твій настрій у цю хвилину:

🎀 1. Перевірка д/з. Вправа №100 с.39. Вправа №107 с.41-42


🎀  2. Пригадаймо! 

Що таке словосполучення?

- З яких слів складається словосполучення?

- Які поєднання слів не є словосполученнями?

- Які є види словосполучень за будовою?

- Чим словосполучення відрізняється від слова? А від речення?


🎀  3Спостерігаймо!  Вправа № 108 с.43 (усно)


🎀  4. Практикуймо! Вправа № 110 с.44 (письмово. Завдання І)


🎀  5. Вправа № 111 с.44  (усно)


🎀  6. Вправа № 112 с.44-45  (письмово)


🎀 9. Рефлексія та самооцінювання.

- Як ти оцінюєш свої знання про словосполучення? Обери смайлик і намалюй його в зошиті:
🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  § 9 с.43-44 таблички зі словосполученнями

Виконай:
1) Вправа №115 с.45 (письмово. Завдання І, ІІ)
❗❗❗ ФОТО вправи надішли у вайбер




30.09.2025    8-А клас.  Офлайн о 8:30 та 9:10

                      8-Б клас.  Офлайн о 9:50 та 10:35

УРОКИ № 13-14

Тема. Словосполучення. Типи словосполучень за будовою. Тренувальні вправи


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування


🎀 1. Перевірка д/з


🎀  2. Пригадаймо! - Що таке однорідні члени речення?


🎀  3Спостерігаймо! Вправа №97 с.38 (усно+письмово) Завдання:1)З*ясуйте, яке слово в кожному словосполученні групи А можна назвати головним. Поставте питання від головного до залежного слова. 2) Чи можна в сполученнях слів групи Б від одного слова до іншого поставити питання?


Порівняймо:

А. СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ:

      літній дощ

      насіяли чорнобривців

Б. ОДНОРІДНІ члени речення:

     дощ і вітер

     чорнобривці й мальви


🎀4. Опрацювання теоретичного матеріалу. Підручник с.38-39


🎀 5. "2-4-усі разом".  Вправа № 98 с.39 (усно)


🎀 6. Вправа № 99 с.39 (письмово)


      


🎀 7. Вправа № 101 с.40 (письмово)


🎀 8. Вправа № 102 с.40 (письмово)


🎀 9. Вправа № 105 с.41 (усно)


🎀 10. Рефлексія та самооцінювання.

- Як ти оцінюєш свої знання про словосполучення? Обери смайлик і намалюй його в зошиті:
🌻🍉🌻 Домашнє завдання:  § 8 с.38-40 вивчи правила

Виконай:
1) Вправа №100 с.39 (письмово. Завдання І)
2) Вправа № 107 с.41-42 (письмово. Завдання ІІ)
❗❗❗ ФОТО вправ надішли у вайбер




25.09.2025  8-Б клас.  Зустріч у Google meet о 8:30 

                    8-А клас.  Зустріч у Google meet о 9:10

УРОК № 12

 Тема. Підсумкова робота за ГР 1. Усне повідомлення про різноманітність флори й фауни в Україні або про екологічну культуру людини на основі різних джерел інформації


Презентація 👉 натисни ТУТ


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування

🎀 1. Переглянь відеоподорож "7 чудес української природи"


🎀 2. Це цікаво й важливо!

🎀 3. Мозковий штурм 

🎀 4. Робота з текстом. Вправа № 531 с.233-234
🎀 5. Вибіркове читання 

🎀 6. Комунікативний практикум

🎀 7. Розглянь план підготовки усного повідомлення с.234 та попрацюй з мовним конструктором, відновивши  послідовність  плану


🎀 8. Робота в групах (підготовка виступу)

Теми:

"Цей дивовижний світ тварин"

"Мешканці океану"

"У царстві рослин"

"Знати, щоб оберігати"

"Червона книга України"

"Земля не вибачає байдужості"


🎀 9. Рефлексія


🎀 Домашнє завдання: підготувати виступ за темою вправи №532 с.234

                                

 

23.09.2025     8-А клас.  Зустріч у Google meet о 8:30 та 9:10

                       8-Б клас.  Зустріч у Google meet о 9:50  та 10:35

УРОКИ № 10-11

 Тема. Типові граматичні помилки в утворенні форм наказового способу дієслова та в утворенні й уживанні дієприкметників і дієприслівників  (практично). Діагностувальна робота

Тема 2. РМ. Письмове есе (орієнтовні теми: «Раціональний розподіл часу», «Згаяного часу й конем не наздоженеш», «Один день із мого життя», «Що нині втече, то завтра не зловиш»)


Кроки до виконання


😺 1. Емоційне налаштування.  Обери квітку, яка передає твій настрій у цю хвилину:



І. 💦 2. Пригадай! Які є види помилок?



💦 3. Пригадай вивчене про дієслово! 

💦 4. Вправа № 85 с. 31 (усно) (підручник О.Заболотного)

Прочитайте речення, поясніть суть допущених помилок. Відредагуйте речення (усно).

1. Давайте опублікуємо оголошення на сайті. 
2. Дівчата, давайте заспіваємо пісню!
 3. Оксано, давай напишемо твір разом. 
4. Діти, давайте всі разом приберемо в кімнаті. 
5. Максиме, давай не будемо про це сперечатися.  
6. Давайте подаруємо Аліні білі тюльпани.


💦 5. Увага!!! Запам*ятай!!! 👇
💦 6. Вправа № 86 с.31 (письмово. Завдання:  перебудуйте сполучення слів на синонімічні словосполучення з активними дієприкметниками минулого часу).

ЗРАЗОК. Яблуко, що почервоніло ® почервоніле яблуко.

Взуття, що промокло; степ, що вигорів; калюжі, що замерзли; поля, що позеленіли; бур’ян, що прив’яв; дерева, що змокли; цвях, що заіржавів; туристи, які зголодніли.


💦 7. Вправа № 90 с.32 
(письмово. Завдання: І. Відредагуйте речення і запишіть.  ІІ. Надпишіть над словами останнього речення частини мови)
1. Повернувшись зі школи, раптово пішов сніг. 2. Прочитавши по­відомлення, мене охопила радість. 3. Підрозділ продовжує вести на­ступаючі бої. 4. У тролейбусі 25 сидячих місць. 5. Друзі, перебувавші за кордоном, повернулися додому. 6. Застуду легко підхопити че­рез промокше від снігу взуття.

💦 8. Спостерігаймо! Вправа № 92 с.33 (усно)
💦 9. Спостерігаймо! Вправа № 93 с.33 (письмово)
 


ІІ. 💦 💦   Щойно ми розпочали урок, і час вже невпинно біжить. Кожна мить нашого життя — це вибір, як її використати. Сьогодні ми поговоримо про час — найбільшу цінність, яку має людина, і спробуємо висловити свої думки про нього у творчій роботі — есе.

💦 1  Пригадай!  Особливості есе

  1. Есе (від фр. essai – спроба, проба, нарис) – невеликий за обся­гом прозовий твір, у якому автор / авторка виражає свої думки, погляди, враження. Характерним для есе є невимушеність та емо­ційність викладу.
  2. Щоб есе було цікавим, можна:
  3. ·   створити враження живої бесіди за допомогою питальних та окличних речень;
  4. ·   додати емоційно забарвлені слова, метафори, порівняння, сим­воли;
  5. ·   придумати оригінальний вступ і кінцівку.

    • ПИТАННЯ: 
    • Чи доводилося вам раніше писати есе?

💦 2. Вправа № 534 с. 235 Прочитайте текст. Що ви взяли корисного для себе? Чому, на вашу думку, важ-ливо вміти управляти своїм часом?

УПРАВЛІННЯ ЧАСОМ

  1. Кожен із нас стикався з тим, що не вистачає часу. Уміння планувати й структурувати свій день, тиждень, мі­ сяць і навіть рік дуже спростить ваше життя й обов’язково призведе до успіху.

Як навчитися керувати часом?

Існує безліч технік і методів. Наприклад, метод «90 на 30». Прин­цип цього методу полягає в тому, що вам потрібно виділити півтори години на навчання чи роботу та пів години на відпочинок. Під час відпочинку ви дасте мозку охолонути й налаштуватися на наступні півтори години продуктивності.

Де створювати список задач на день?

Пошукова система «Гугл» надає нам свій безкоштовний планер гугл­календар. Тут ви можете створювати плани на щодень і встанов­ лювати нагадування для кожного пункту зі списку. Ставте найсклад­ніші завдання першим пунктом у списку, фіксуйте кількість витраченого часу та не забувайте про відпочинок.

Успіхів!

За В. Шулежко. Джерело: вебсайт «LB.ua»


  • 💦 3. Вправа № 536 с.235-236. Завдання: І. Прочитайте поради. Чи з усіма з них ви погоджуєтеся? Яка з них найбільш цінна саме для вас? Якою порадою ви могли б доповнити цей перелік?  ІІ. Що означає вислів «цінувати свій час»? Що ви робите для того, щоб не марнувати (не гаяти) часу?

    ЯК ОРГАНІЗУВАТИ СВІЙ ЧАС

    ü Плануйте свій день (тиждень, місяць).

    ü Складайте список найбільш термінових завдань.

    ü Виконуйте найскладніші справи насамперед.

    ü Зосереджуйтеся на одному завданні, а не на кількох справах одночасно.

    ü Користуйтеся функцією нагадування в телефоні, робіть позначки в календарі.

  • ü Стежте за часом, на який ви розраховували та який витрачаєте.

    ü Чергуйте роботу й відпочинок, виконання домашніх справ і на­ вчання.

    ü Не бійтеся щось не встигнути, а заплануйте це на інший день (тиждень).

    ü Цінуйте свій час.


  • 💦 4Пам'ятка «Як написати есе». Розглянемо основні етапи написання есе + с.236
    • Етап 1. Вибір теми. Учням пропонується кілька тем на вибір.
    • Етап 2. Збір матеріалу. Обміркувати тему, створити «асоціативну павутинку» з ідей.
    • Етап 3. Структура. Хоч есе і вільний твір, але він має мати логічну структуру:
      • Вступ: сформулювати тезу або проблему, яка буде розкрита в есе.
      • Основна частина: навести аргументи, приклади, особисті роздуми.
      • Висновок: узагальнити сказане, підвести підсумок, висловити власне ставлення.
    • Етап 4. Мовний вибір. Використовувати емоційно забарвлену лексику, художні засоби, звернення до читача.

💦 5 Практикуймо. Написання есе. А тепер переходимо до найважливішої частини — написання власного есе. Ви можете обрати одну з запропонованих тем або запропонувати власну, якщо вона відповідає загальній тематиці.

  • Орієнтовні теми:
    • «Раціональний розподіл часу».
    • «Згаяного часу й конем не наздоженеш».
    • «Один день із мого життя».
    • «Що нині втече, то завтра не зловиш».

    • 💦 6. Індивідуальна  робота учнів:
    • Учні самостійно працюють над текстом есе, використовуючи знання та пам'ятку. Вчитель надає індивідуальні консультації.

💦 7 Презентація та обговорення.  За бажанням, кілька учнів можуть зачитати свої есе.

  • Обговорення:
    • Що вам сподобалося в роботі однокласника?
    • Яка з тем виявилася найцікавішою для розкриття?
    • Що було найскладнішим під час написання?
💦 8. Рефлексія.  «Дві зірки та одне побажання». Сьогодні ви змогли висловити свої глибокі думки. Есе — це не просто текст, це відбиток вашої особистості, ваших почуттів і роздумів. Пам'ятайте, що вміння висловлюватися — це справжнє мистецтво.
 Кожен учень називає дві речі, які йому вдалися на уроці, та одне, над чим ще варто попрацювати.

🌻🍉🌻 Домашнє завдання: с.36 культура мовлення

Виконай сьогодні:
1) 8 клас. Діагностувальна робота (тестова робота) (Google форма)
2) Допиши есе на обрану тему. ❗❗❗ ФОТО надішли у вайбер




18.09.2025  Офлайн

УРОК № 9

 Тема. Типові граматичні помилки у вживанні відмінкових форм іменників і числівників, у творенні форм ступенів порівняння прикметників і прислівників та в узгодженні числівників з іменниками (практично)


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування.  Обери квітку, яка передає твій настрій у цю хвилину:


💦 1. Самоперевірка вивченого. Словниковий диктант

                   Оцінювання: 12 балів - кожне слово 1 бал.

      На/добраніч, до/купи, казна/коли, на/пам'ять, до/речі, по/сусідському, в/перше, на/жаль, де/не/де, аби/куди, на/самоті, вранці/рано.


💦 2. Пригадай! Які є види помилок?


💦 3
. Вправа № 68 с.26  (письмово) (підручник О.Заболотного)


💦 4. Пригадай та виконай вправу № 69 с.27  (письмово) (підручник О.Заболотного)


💦 5. Вправа № 71 с.27  (письмово) (підручник О.Заболотного)

💦 6. Вправа № 72 с.28  (письмово) (підручник О.Заболотного)


💦 7. Редагування речень. Вправа № 73 с.28  (усно) (підручник О.Заболотного)

💦 8. Пригадай!  

💦 9. Рефлексія.  «Дві зірки та одне побажання».  Кожен учень називає дві речі, які йому вдалися на уроці, та одне, над чим ще варто попрацювати.

🌻🍉🌻 Домашнє завдання: пригадай правила, що в блозі + підручник О.Заболотного с.26-30
Виконай письмово:
1) Вправа № 70 с. 27 (підручник О.Заболотного)

2) Вправа № 82 с. 30 (підручник О.Заболотного)




16.09.2025  Офлайн

УРОКИ № 7-8

 Тема 1. Правопис прислівників

 Тема 2. Службові частини мови. Правопис службових частин мови


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування.  Оберіть смайл, який передає ваш настрій у цю хвилину:


💦 1. Спостерігай! Вправа № 37 с. 18 (підручник О.Заболотного)

💦 2. Практикуй! Вправа № 38 с. 18 (підручник О.Заболотного)

💦 3. Прочитай! Запам'ятай!👇 + с.24-25 (підр. О.Авраменка)

💦 4. Перевір себе! Вправа № 42 с. 19 (підручник О.Заболотного)
💦 5. Конструюй!

💦 6. Пригадай! Розглянь табличку зі службовими частинами мови + с. 27 (підручник О.Авраменка)


💦 7. Працюй з текстом. Вправа № 1 с.28  (підр. О.Авраменка)

💦 8. Практикуй! Вправа № 57 с. 23 (підр. О.Заболотного)

💦 9. Милозвучність мови. Вправа № 53 с.22 (підручник О.Заболотного)

💦 10. Пригадай і пиши правильно!  Вправа № 58 с.23 (підручник О.Заболотного)
💦 11Узагальни!


💦 12. Рефлексія та самооцінювання.
- Як ти оцінюєш свої знання про самостійні частини мови? Обери смайлик і намалюй його в зошиті:

🌻🍉🌻 Домашнє завдання: підручник О.Авраменка: §7-8, с. 24-25 прочитай прислівники + підготуйся до словникового диктанту; §9 с27 .
Виконай письмово:
1) Вправа № 2 с.28  (підр. О.Авраменка)

2) Вправа № 63 с. 25 (підручник О.Заболотного)

Оцінювання вправ: 11 б. - без помилок, 10 б. -1 помилка, 9 б. - 2 помилки, 8 б. - 3 помилки і т.д.



11.09.2025     8-А клас.  Зустріч у Google meet о 8:30 

                       8-Б клас.  Зустріч у Google meet о 9:10

УРОК № 6

 Тема. Розряди прислівників за значенням


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування

         

🌻 1. Для уважних та кмітливих! Знайди "зайве" слово.

сміливо

хоробро

бадьоре

гарно

дружно


🌻 2. Спостерігаймо та аналізуймо!

  Продовжуємо повторення та узагальнення вивченого з розділу "Морфологія". Сьогодні пригадуємо прислівник. та його розряди за значенням.



+ матеріал підручника О.Авраменка с.24-25 про правопис прислівників


🌻 3. Вправа № 28 с. 16 (письмово. Завдання: І, ІІ). (підручник О.Заболотного)

🌻 4. "Два - чотири - усі разом". Вправа № 32 с. 17 (усно)(підручник О.Заболотного).

🌻 5. Працюємо з текстом. Вправа № 34 с. 17 (Завдання І , ІІІ - усно. Завдання ІІ - письмово) (підручник О.Заболотного)


🌻 6. Рефлексія та самооцінювання. Створи "Смузі знань"
🌻🍉🌻 Домашнє завдання: підручник О.Авраменка: §7-8, с. 24-25 прочитайте прислівники + підготуйтеся до словникового диктанту.
Виконайте:

2) Вправа №30 с.16 (підручник О.Заболотного)




                     Для уважних!!!   Вересень - час цвітіння вересу. 

                                А з зображенням ви згодні?


09.09.2025     8-А клас.  Зустріч у Google meet о 8:30 та о 9:10

                       8-Б клас.  Зустріч у Google meet о 9:50 та о 10:30

УРОКИ № 4-5

 Тема. Повторення вивченого. Самостійні частини мови. Дієслово та його форми


Кроки до виконання


😺 Емоційне налаштування


🌻 Для уважних та кмітливих! Знайди "зайве" слово у кожній колонці:

волейбол сміливий

присідання хоробрий

очікування бадьорий

перебігати гартований

перетин наполегливий

🌻1. Пригадаймо! Працюємо за схемою 👇 або на форзаці підручника

- Скільки частин мови є у нашій українській мові?

- На які дві групи вони поділяються?

- Скільки є самостійних частин мови? Назвіть їх.

- Яка із самостійних частин мови відрізняється від п'яти інших?

- Скільки є службових частин мови? Назвіть їх.

- Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових?


🌻 2. Спостерігаймо та аналізуймо!

  Розпочинаємо повторення та узагальнення вивченого з розділу "Морфологія". Сьогодні спочатку пригадуємо іменні частини мови

І. Іменник. Схема 👇 + матеріал підручника с.12

ІІ. Прикметник. Схема 👇 + матеріал підручника с.13

ІІІ. Займенник. Схема 👇 + матеріал підручника с.16-17



 ІV. Числівник. Схема 👇 + матеріал підручника с.15-16


🌻 3. Практикуймо! Вправа № 1 (письмово. Завдання: спишіть речення; знайдіть і надпишіть над кожним іменником, прикметником, займенником, числівником їх частину мови.


🌻  Хвилинка наголосу. Запам'ятайте, як правильно наголошувати слова

КотрИй, одинАдцять, дробовИй, порядкОвий, добУток.


🌻 4.   Вправа № 2 с. 16 (письмово. Завдання: узгодьте іменники з числівниками, де це можливо, і запишіть їх; щоб не припуститися помилок, звертайтесь до правил на с. 15)


🌻 5. Для уважних та кмітливих! Знайди "зайве" слово у колонці:

величати

присідає

очікувати

перебігати

перетинати


🌻 6. Спостерігаймо та аналізуймо! Далі пригадуємо вивчене про дієслово.

       І. Дієслово. Схема 👇 + матеріал підручника с.22-23


  5 форм дієслова 👇


🌻 7. Практикуймо! Вправа № 1 с.23 (усно. Завдання: уставте пропущені літери е (є) або и (ї)).
🌻 8. Рефлексія та самоцінювання.
- Як ти оцінюєш свої знання про самостійні частини мови? Обери смайлик і намалюй його в зошиті:

❗❗❗ ✅ Домашнє завдання: підручник О.Авраменка:
§3-4, с. 12-13; §5, с. 15-17, §7-8, с. 22-23 повторити правила;
1) Вправа 16 с.11 (підручник О.Заболотного)
2) Вправа № 4 с. 17 (підручник О.Авраменка) (письмово. Завдання: запишіть слова, знявши риску; безпомилково виконати роботу вам допоможуть правила над даним завданням).


04.09.2025    

 Урок № 3

Тема.  РМ. Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення. Вимоги до мовлення

Кроки  до виконання

🍒1. Пригадаймо! Що таке мова і мовлення?

🍒 2. Працюємо за презентацією. Натисни ТУТ




🍒3. Перегляньте онлайн-урок, щоб закріпити матеріал


🍒4. Рефлексія та самооцінювання
- Як ти оцінюєш своій настрій та знання про розряди прислівників?
Обери смайлик і намалюй його в зошиті:
🍒🍒🍒 Домашнє завдання: презентація 👉 Натисни ТУТ 
1) Слайд №15 (письмово)

 
***2) Вікторина "Стилі мовлення" НАТИСНИ ТУТ (фото результату не забудьте надіслати вчителю у Viber)


Доброго ранку, любі мої учні! 💝💝💝 Вітаю вас з початком 2025-2026 навчального року! Бажаю вам наполегливості,  натхнення, творчості! Усім нам миру, перемоги та офлайн-зустрічі у нашому ліцеї! 💛💙

02.09.2025    

 Уроки № 1 - 2

Тема.  Вступ. Мова як засіб пізнання,  впливу та головна ознака й визначальний чинник ідентичності української нації. 

Кроки  до виконання

😺 Емоційне налаштування. Сьогодні ми з вами вирушаємо у цікаву захопливу подорож сторінками шкільного життя у 8 класі  й розпочнемо її мандрівкою шкільними кабінетами. Нас супроводжуватимуть такі гарні котики. Чому саме котики? Бо сподіваюсь, що у вас є домашні улюбленці, які іноді допомагають учитися, а інколи навпаки ...  - заважають. 

    Уявіть, що ось такі симпатичні пухнастики поселилися в кімнатах ліцею. Розгляньте картинку, прочитайте та оберіть, який із котиків вам найбільше сподобався?
 

У зошиті запишіть так: 
                                      Друге вересня
                                      Класна робота
    Мені найбільше сподобався котик із кабінету ... (запишіть назву кабінету), тому що ... (продовжіть речення і напишіть чому обрали саме цього котика).

Далі запишіть тему уроку з нового рядка:
Вступ. Мова як засіб пізнання,  впливу та головна ознака й визначальний чинник ідентичності української нації. 

🍒1. Розгляньте підручник, за яким ми будемо працювати протягом цього навчального року

- проаналізуйте умовні позначення (с. 2)

- прочитайте звернення авторів підручника до ВАС, здобувачів освіти (с. 3)

🍒 2. Підпишіть зошит для класних та підсумкових робіт.

🍒 3. Сьогодні об'єктом нашого обговорення буде ЇЇ Величність МОВА.

Мелодійна, милозвучна,

Різнобарвна, точна, влучна мова українська!

То лірична, то повчальна,

То, як пісня величальна, мова українська!

Ще в давнину люди зрозуміли, що мова є не лише засобом спілкування: вона олюднює, шліфує людську душу, формує світогляд, робить людину духовною істотою. Саме за допомогою слова в душу можна вкласти знання й почуття, що навернуть до справедливості, добра й виплекають найкращі риси. 

За тим, як людина ставиться до рідної мови, до мови народу, серед якого вона живе, можна визначити не лише її моральний та духовний рівень, а й інтелектуальний потенціал. 


🍒  4. Досліджуймо! Завдання А. с.4 (усно)

№1. Прочитайте речення та визначте, якою частиною мови є кожне слово.

Котажна мартинка пронутивила бунадцять стуранок.

Усі слова цього речення вигадані, їх немає в словниках. Поміркуйте, за якими ознаками ви змогли визначити, до якої частини мови належать слова.


№2. Прочитайте набір слів.

Урок, фізкультура, математика, о, а, закінчуватися, починатися, опівдні, десятий.

Якби із цих слів ви утворили речення, то про що в ньому йшлося б?

№3. Якої з трьох ілюстрацій стосується речення?

Нарешті ми знайшли Велику Ведмедицю. (Дивися ДОДАТОК 1)



🍒  5. Завдання А. с.4 (усно) Прочитайте текст, порівняйте слова і поміркуйте, чому мову називають системою знаків.


Отже, МОВА - вид знакової діяльності людини, який полягає в застосуванні усталених у певній спільноті слів для позначення предметів, понять і явищ дійсності з метою обміну інформацією та фіксації за допомогою звукозапису чи письма.


🍒 6. Вправа № 1 с. 5. Прочитайте легенду та дайте відповідь на запитання, які слова мудреця свідчать про те, що мова є засобом:

а) спілкування; б) пізнання; в) впливу?


Якось один чоловік, зізвавши до себе гостей, поцікавивсь у старого мудреця, що у світі є найкращим. Мудрець відповів:

   Найкраще у світі – це мова. За допомогою мови будують міста, розвивається культура народів. За допомогою мови ми здобуваємо знання. За допомогою мови люди можуть зрозуміти одне одного, ви­ рішувати різні питання, просити, вітати, миритися, виконувати про­ хання, надихати на подвиги, висловлювати радість, освідчуватися в коханні. Тому немає нічого кращого за мову.

Таке міркування сподобалося присутнім. Тоді чоловік поцікавився в мудреця, що у світі є найгіршим. Мудрець відповів:

   Найгірше у світі це мова.

Усіх здивувала така відповідь, а мудрець пояснив:

  За допомогою мови люди засмучують і розчаровують одне одного. За допомогою мови можна обманювати, хитрувати, сваритися. Мова може зробити людей ворогами, призвести до війни, нею наказують руйнувати міста й навіть цілі держави, вона може зраджувати, обра­ жати, привносити в наше життя горе і зло. Чи може бути щось гірше?!

Не всім було приємно слухати цю відповідь.

P     Чому мудрець вважав, що у світі немає нічого кращого за мову?

P     Як мудрець обґрунтовує те, що на світі немає нічого гіршого за мову?

P     Які речення притчі характеризують мову як засіб пізнання, а які як засіб впливу?

P     Від чого залежить те, що буде нести мова добро чи зло, красу чи потворність?

* * *

     У VII столітті до нашої ери держава давніх греків Спарта зазнала тяжких утрат у війні. У розпачі спартанці попросили допомоги у сво­ їх побратимів з Афін. Одначе афіняни замість полків відрядили до Спарти... учителя. Звали його Тіртей. Тіртей прибув у розташування військ напередодні вирішальної битви. Відчай охопив спартанців, коли вони побачили, як цей немічний дідусь сходив із колісниці, – не на таку допомогу вони сподівалися! Але тут Тіртей заговорив... Як став він промовляти до спартанців своїм словом, то вони із запалом кинулись у бій і вщент розгромили ворога.

P     Як немічний Тіртей допоміг спартанцям здобути перемогу?

P     Про яку роль мови в житті людини розповідає ця легенда?

 

🍒  6. ПОСПІЛКУЙТЕСЯ. Чи користуєтеся ви якимсь онлайн-ресурсом (застосунком) для покращення рівня володіння українською або іноземною мовою? А який «мовний» застосунок ви б створили за можливості чи порадили створити фахівцям?


🍒 7. Цікавинка!

Розрізняйте слова книга і книжка.

Зброшуровану в одне ціле й оправлену певну кількість друкованих або рукописних аркушів називаємо книжкою.

Книга - це велика за обсягом або особливо важлива за змістом книжка.

Наприклад: Серед стосів різних книжок явно вирізнялася енциклопедія - книга досвіду багатьох поколінь.

 

    🍒 8.  Прочитайте виразно та запишіть народні вислови. Чого вони навчають?

ІЗ ДЖЕРЕЛ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ

·   Удариш шаблею заживе пізно чи рано, удариш словом вічно ятритиме рана.

·   Язик кісток не має, але кістки ламає.

·   Слово як стріла: вилетить не спіймаєш.

·   Який голос, такий і відголос.

·   Перш ніж сказати, сім раз язик у роті поверни.

·   Лагідне слово ключ до серця.

·   І від солодких слів буває гірко.

·   Від ласкавих слів затихає грім.

 🍒 9. Висловлення на дискусійну тему

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!     Готуючи висловлення на дискусійну тему, спробуйте відповісти на запитання: «Чому я вважаю, що моя думка (теза) правильна?».

 

 
Прочитайте висловлення та поміркуйте.

                                   * * *

       Пізнання мови – це пізнання народу, його єства, його душі, його витоків та історичних шляхів, усього того, чим народ цікавий для інших народів. Адже народи, як і окремі люди, виявляють інтерес і повагу лише до того, хто є особистістю – своєрідною і неповторною. Годі розраховувати на пошану інших тому, хто не має поваги сам до себе (Я. Радевич-Винницький).

* * *

Мова – це наша національна ознака, в мові наша культура, ступінь нашої свідомості. Мова – це форма нашого життя, життя культурного й національного. Мова – душа кожної національності, її святощі, її найцінніший скарб... І поки живе мова – житиме й народ (І. Огієнко).

* * *

Наша Батьківщина – Україна. Ми – громадяни України. Є думка, що українцями / українками є тільки ті, хто народився в Україні та має батьків етнічних українців.

Інші вважають, що цього замало: потрібно бути українцями / укра­ їнками не тільки в документі, а й у душі, усвідомлювати свою при­ четність до України, знати її історію, культуру й мову, захищати державу, працювати для її процвітання.

Історик і політичний діяч Михайло Грушевський уважав, що українець – це «не тільки природжений українець, а також і кожний той, хто щиро хоче бути з українцями й почуває себе їх однодумцем, членом українського народу, бажає працювати для його добра; якого б не був він роду, віри чи звання це не важливо».

 

Підготуйте на основі цієї інформації та власного досвіду усне висловлення (1–2 хвилини) на тему:

P Що значить, на вашу думку, відчувати себе українцем / українкою?

P Що значить, на вашу думку, бути сьогодні українцем / українкою?

P Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що, відмовившись від своєї мови, своєї історії, українці перестануть бути українцями? Відповідь поясніть.

Байдужість до рідної мови - дикунство! Незнання державної мови - виклик! І суспільству, і собі! Тож вивчаймо і плекаймо нашу рідну українську мову! 


Бо НАША

🍒 🍒 🍒 Домашнє завданнязнайдіть на теренах інтернету 3 прислів'я або афоризми про МОВУ, запишіть у зошит, перечитайте уважно і  запам'ятайте. У виписаних реченнях над кожним словом надпишіть частину мови, до якої це слово належить.

ДОДАТОК 1







Немає коментарів:

Дописати коментар