10. Українська мова. І семестр

 Посилання на онлайн-урок: https://meet.google.com/nrp-eczc-xht

Наш   ПІДРУЧНИКУкраїнська мова: (рівень стандарту):підруч. для 10 кл. ЗЗСО / О.Заболотний, В.Заболотний. - Київ : Генеза, 2018. - 192 с.

27.11.2025      Зустріч у Google meet о 9:50 та 10:35 

Уроки № 23-24

Тема.  Орфоепічна норма. Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник. Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності

Кроки до виконання

🎀🎀🎀 Емоційне налаштування


🎀
 1. Пригадаймо! Чи однакова кількість звуків і букв в українській мові? Коли буквами я,  ю, є позначаємо два звуки?

🎀 2. Спостерігаймо! Вправа № 148 с.73

А. Прочитайте словосполучення та з'ясуйте, які з них милозвучніші.

Допис у соцмережі                  допис в соцмережі 

човен в очереті                        човен у очереті

Б. Який прийменник треба обрати в кожному з поданих прикладів, щоб досягти милозвучності?

Реклама (у, в) метро; квиток (у, в) кіно; затишно (у, в) офісі

В. Зробіть висновок про те, у яких випадках треба вживати прийменник у, а в яких - в, щоб досягти милозвучності.

🎀 3. Перегляньте урок онлайн АБО опрацюйте матеріал підручника с.73-74

🎀 4. Вправа № 152 с.75 (письмово)

               

🎀 5. "Коло думок". Вправа № 153 с.75 (усно)

🎀 6. Вправа № 154 с.75 (письмово)

🎀 7. Вправа № 155 с.75 (письмово. Завдання І, ІІ)

🎀 8 Самоперевірка. Тест. Милозвучність у//в, і//й (Google форма)

🎀 9. Рефлексія та самооцінювання

Оцініть свою роботу на уроці, вибравши смайлик:

Домашнє завдання:§ 18 с.73-74 вивчити

Виконай письмово:

1) Вправа № 158 с.76 (Завдання І, ІІ)

2) Вправа № 156 с.76 





20.11.2025       Асинхронно

Уроки № 21-22

Тема 1.  Контрольна робота. Написання формального есе (есе-дослідження)  "Чи є мова інструментом маніпуляції в рекламі?".
Тема 2. Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір

Кроки до виконання

І. Контрольне есе (в зошитах для КР)

Завдання: напишіть формальне есе (есе-дослідження)  "Чи є мова інструментом маніпуляції в рекламі?" (обсяг - 2-3 сторінки), проаналізуйте 2-3 приклади з повсякденного життя (наприклад,  слогани брендів), аргументуйте плюси та мінуси. Використовуйте цитати, антитезу, висновок з рекомендацією.

ІІ. 🌼 1. Пригадаймо!

Мовленнєва ситуація — конкретні обставини, за яких відбувається спілкування.  

Мовленнєвий вчинок — це навмисно створене висловлювання, яке віддзеркалює моральну позицію мовця, мета якого — впливати на адресата в ситуації спілкування.

Мовленнєва подія - це конкретний факт мовленнєвої активності.

           

🌼 2. Розминка. Прочитайте уважно текст. Оцініть мовленнєву ситуацію, представлену в тексті. Дайте письмову характеристику описаній мовленнєвій ситуації за планом.

План

     1. Умови спілкування.

     2. Кількість учасників.

      3. Мета спілкування.

     4. Характер ситуації.

     5. Ефективність спілкування.

— Чому ти сердишся й ображаєшся? Чи не краще заспокоїтися й пробачити? — запитав Учитель.

— А чому я повинен робити йому ласку й прощати його, він же... — хотів було виправдатися учень.

— Пробач, що перебиваю тебе,— сказав Учитель.— Дозволь поставити тобі два запитання, і тоді я відповім на всі твої «як» і «чому».

Учень ствердно кивнув.

— Тобі добре, коли ти гніваєшся й ображаєшся? — запитав Учитель.

— Ні, звичайно ж,— відповів учень.

— Так кому ж ти робиш послугу, коли завдяки незлобності, спокою й прощення робиш собі добре?

— Але скажіть, як можна не ображатися? Це ж так важко.

— Ти головне зрозумій, що кожен раз, коли ти захочеш ударити когось хлистом засудження або образи, першим, замахуючись, ти вдариш себе.

🌼 3. Комунікативна розминка. Прочитайте рекламні тексти. Визначте стратегію й тактику мовленнєвої поведінки авторів рекламних текстів. Чиї стратегія й тактика, на вашу думку, більш успішні? Чиє мовлення більш ефективне?

 І. Кетчуп «Домашній» виготовлений зі спілих херсонських помідорів, перероблених у день збирання врожаю. Саме тому він має такий чудовий природний смак та аромат. Кетчуп «Чумак» не містить ГМО, барвників і консервантів. 

ІІ. Кетчуп «Лагідний» — найпопулярніший кетчуп серед українців. Він має ніжну томатну основу з улюбленими спеціями (гвоздикою, корицею, мускатним горіхом, лавровим листом) і м’яку густу текстуру. Кетчуп «Лагідний» доповнює будь-який гарнір і м’ясо. 

🌼 4. Творча проєктна робота. Завдання: створіть власну рекламу  улюбленої професії. Зацікавте абітурієнтів отримати саме цю кваліфікацію.  

Текст реклами запиши ТУТ (Google презентація)

🌼 Оцініть свою роботу на уроці, вибравши смайлик:

🌼🌼🌼  Домашнє завдання:§ 16 с.66-67 повторити; орієнтовні теми  виступу та дослідницької роботи  Натисни ТУТ



13.11.2025      Зустріч у Google meet о 9:50 та 10:35 

Уроки № 19-20  

Тема.  Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту. Складання контрольного діалогу «Культура мовлення пов’язана з культурою мислення»

Кроки до виконання

🎀 Емоційне налаштування. "Продовж речення-мотиватор" 

   Якби я наразі мав/ла можливість вирушити на екскурсію, то це була б країна...

🎀🎀 Повторення вивченого

       Завдання: запишіть речення, додайте розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови є, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).

 1. Карпо прикинув таке слівце що батько перестав стругати і почав прислухатись (І. Нечуй-Левицький). 

2. Сенс життя полягає в тому щоб не зрадити своєї справжньої юнацької мрії (І.Малкович).

🎀1. Пригадаймо! Що таке тема та основна думка тексту?

🎀 2. Розгляньте схеми "Композиція ораторського виступу"


                      "Етапи ораторської діяльності" с.62

🎀 3. Вправа-ситуація №133 с.63  (усно)

🎀 4. Вправа №134 с.64-65  (усно)

🎀 5. Вправа № 135 с.65 (письмово)

🎀 6. Складіть і запишіть контрольний діалог на тему «Культура мовлення пов’язана з культурою мислення».

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото діалогу  надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

🎀🎀  Домашнє завдання: оберіть тему (перелік тем у п.6) майбутньої дослідницької роботи ( виступу ) та розпочніть підготовку: пошук та добір матеріалу  (теоретичного та практичного), складання плану.

👉Орієнтовні теми виступів та проєктних робіт натисни ТУТ 

Запишіть тему вашого виступу 👉 саме ТУТ



30.10.2025    Офлайн

Уроки № 17-18 

Тема 1.  Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність, доброзичливість). Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця. Переказування взірцевих текстів промов.
Тема 2. Аудиторія. Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту

Епіграф: Слово наполовину належить тому, хто говорить, і наполовину тому, хто слухає (Народна мудрість).

Кроки до виконання

🌼 "Метафоричний криголам"

🎀  1. Самоперевірка. Виконайте вікторину "ТАК -НІ" (Google форма)

🎀  2. Пригадаймо! Які якості мають бути розвиненими в гарного промовця? Що таке імідж? Від чого він залежить?

Розгляньте канали отримання інформації при першій зустрічі

🎀  3. Опрацюйте матеріал підручника § 12 с.53-54, 55; § 13 с.58, 59

АБО     перегляньте уроки онлайн




🎀  4. Вправа №122 с.56-57 (усно)

🎀  5. Вправа №126 с.59 (усно)

🎀  6Переказування взірцевих текстів промов.

Вправа № 130 с.61 (Завдання до тексту с.62)

🌻  У зошиті запишіть так:
Назва тексту: Історія про любов і втрати
Стиль тексту:  ... (визнач і запиши)
Тема тексту: ...  (визнач і запиши)
Комунікативний намір автора:  ...  (визнач і запиши)

                        План (Це зразок. Пунктів плану буде більше!!!)
1.
2.
3.

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи №130 (ОЦІНЮВАННЯ: 10 балів) надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com 

🎀  7Пригадаймо! Які три аспекти є важливими для характеристики мовця? Яким має бути зовнішній вигляд? Які внутрішні якості повинні бути у мовця? Якою має бути поведінка? Чи згодні з думкою, що поетами народжуються, а ораторами стають? Як привернути увагу людей до себе?

*** Які є елементи мовленнєвої ситуації? (с.47)

🎀  8. Вправа №125 с.57 (усно)

🎀 9. Опрацюйте матеріал підручника § 13 с.58, 59

АБО     перегляньте уроки онлайн


🎀  10. Вправа №126 с.59 (усно)

🎀  11. Пригадаймо! Що таке тема та основна думка тексту?

🎀  12. Розгляньте схеми "Композиція ораторського виступу"


                      "Етапи ораторської діяльності" с.62

🎀  13. Вправа-ситуація №133 с.63  (усно)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи №130 (ОЦІНЮВАННЯ: 10 балів) надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com 

🎀 14. Виконайте підсумковий ТЕСТ. Натисніть ТУТ (Google форма)

 🎀   Домашнє завдання: оберіть тему майбутньої дослідницької роботи ( виступу ) та розпочніть підготовку: пошук та добір матеріалу  (теоретичного та практичного)

👉Орієнтовні теми виступів та проєктних робіт натисни ТУТ 

Запишіть тему вашого виступу 👉 саме ТУТ



23.10.2025    

Уроки № 15-16  

Тема. Практична риторика. Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Роль риторики в сучасному світі. Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного спілкування


Кроки до виконання


💦 "Метафоричний криголам"


🌼 🌼 🌼 Повторення вивченого. 
🌼 Завдання №1. Відредагуйте речення
  1) Приїхавший керівник зайшов у будівлю. 2) На цій неділі довелося багато працювати. 3) Вода зірвала плотину. 4) Потрібно зачинити двері на замок. 5) Сів на стуло. 

🌼 Завдання №2: Запишіть речення, розставте розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови є, дайте загальну характеристику всій конструкції).
Лише зашерхоче десь суха зелена ящірка пробігаючи в траві бризнуть врізнобіч з-під ніг коники-ковалі та ще й жайворонки дзюркочуть у тиші… (Олесь Гончар).  

🌼  1. Пригадаймо! 
Кого називають оратором? Яких видатних ораторів ви знаєте?

🌼  2. Перегляньте урок онлайн та опрацюйте матеріал с.43-45

🌼  3. Прочитайте основні правила красномовства. Поміркуйте, які з цих пунктів ви дотримуєтеся у спілкуванні з іншими, а які порушуєте.

9 правил красномовства Цицерона

          1. Говори зрозуміло.

          2. Говори  легко, але не дуже багато, давай іншим можливість

 виступити.

           3. Не перебивай.

           4. Будь ввічливим.

           5. Прагни говорити вишукано.

           6. Ніколи не критикуй інших людей, коли їх немає поряд.

           7. Не відволікайся на другорядні речі.

           8. Не говори про себе.

           9. Ніколи не виходь з себе.

🌼  4. Вправа № 99 с.45 (усно)

🌼  5. Ситуативні завдання-міркування.  Прочитайте запропоновані ситуації. Поміркуйте, чи матимуть відповідні виступи успіх. Проаналізуйте причини невдач промов­ців та визначте, яких помилок вони припустилися. 

1. Лектор виходить на трибуну. Головуючий називає його прізвище, не згадуючи при цьому ні про його діяльність, ні про місце роботи, ні про тему лекції. Лектор відразу ж починає з самої суті справи. Ви слухаєте його і з окремих уривчастих зауважень силкуєтеся зрозуміти, хто він і звідки; чи те, про що він говорить, пов'язане з його професійною діяльністю, чи це просто його захоплення; скільки часу він працює над цією проблемою.

 2. З'явився лектор - поважний, самовпевнений. Довго nopпався в портфелі, дістав купу паперів, не поспішаючи розклав їх на ка­федрі, поправив окуляри і почав читати. Його монотонний голос бринів рівномірно, повільно, заколисливо. У залі запала нудьга, байдужість. 

 3. У переповненому залі розпочалася лекція. Раптом із зад­ніх рядів озвалося кілька чоловіків: «Голосніше! Нічого не чути!» Лек­тор знітився. Почав було говорити голосніше, але через кілька хвилин його голос знову стишився, і знову зауваження із залу. Промовець ще раз підвищив голос, але цього разу лише на якусь хвилю. Слухачі в останніх рядах втратили до лекції інтерес і перестали просити лектора говорити голосніше.


🌼  6. Комунікативна розминка. Опрацюйте схему та поясніть, що таке мовленнєва ситуація. Назвіть її елементи.

👉 Окотренінг. Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч

Обведіть очима прямокутник

Покліпайте віями

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.

  🌼 7. Перегляньте урок онлайн та опрацюйте матеріал с.46-47

🌼  8. Вправа № 105 с.47 (усно) + пам'ятка "Умови успішного спілкування" с.48 + вправа № 108 с.49

🌼  9. Практикуємо!  Розгляньте мовленнєві ситуації

1. Уявіть, що ви перебуваєте в незнайомому місті й шукаєте потрібну вулицю. З якими словами ви звернетеся до перехожого, який поспішає? Що скажете на прощання?

2. Ви не згодні з висловленою думкою співбесідника. Як ви про це скажете йому? Запропонуйте кілька варіантів.

3. Ви хочете попросити вибачення в товариша, якого вчора безпідставно образили. З якими словами звернетеся до нього? Запропонуйте кілька варіантів.

🌼 10. Виконайте ТЕСТ. Практична риторика (Google форма) ОЦІНЮВАННЯ: 9 балів

🌼 Домашнє завдання: оберіть тему майбутньої дослідницької роботи (виступу ) та розпочніть підготовку: пошук та добір матеріалу  (теоретичного та практичного)

👉Орієнтовні теми виступів та проєктних робіт  натисни ТУТ

Запиши тему обраного виступу 👉 натисни ТУТ



16.10.2024    Офлайн

Уроки № 13-14 

Тема 1.  Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення).

Складання лінгвістичних мініатюр (каламбурів) про правильність мовлення.


Тема 2. Контрольна робота № 1. «Вступ. Лексикографія. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Лексична норма” Тестові завдання


Кроки до виконання

🎀 1. Поміркуйте над словами Л.Костенко: «Ми повинні бути свідомі того, що мовна проблема для кожного з нас актуальна й на початку ХХІ століття, і якщо ми не схаменемося, то матимемо дуже невтішну перспективу»

- Як ви вважаєте, чи є актуальною проблема мовної пасивності українців?   - Наведіть приклади з власного життя, коли зневажалась українська мова.


🎀 2. Пригадаймо! Запитання і завдання для самоперевірки № 1-10  с.40

🎀 3. Потренуйтеся, уважно опрацюйте відео


🎀 4. Вправа. 
Завдання: пояснити значення паронімів, ввести слова в контекст

2.    Сусідній-сусідський

4.    Лікувати-лічити

5.    Орден-ордер

6.    Музикальний-музичний

7.    Адресант-адресат


🎀 5. Вправа 2. Завдання: відредагуйте словосполучення

  Одержати знання, область економіки, доказати теорему, причинити збитки, їхня привілегія, згідно плану, кидатися в око, прийшло в голову, бувший у користуванні, гарно виглядати, на рахунок цього, аби не зглазити, вони характеризуються, це має наслідки, відбувається похолодання, співпали думки, грецький горіх, сталося при житті.


🎀 6. Виконайте тестові завдання № 1-9 с.40-41

🎀 7. Виконайте завдання контрольної роботи №1 (в зошитах)

🎀  8. Творча робота. Завдання: складіть лінгвістичну мініатюру (каламбур) про правильність мовлення + створіть мем. Запишіть ТУТ у спільній презентації

🌼 Домашнє завдання: § 4-8 повторіть, творче завдання: проєкт "Презентація одного слова" с.40

Виконайте тест КР №1. Лексикографія. Поняття норми в СУЛМ. Лексична норма (Google форма)



09.10.2025     Зустріч у Google meet о 9:50  та 10:35 

Уроки № 11-12 

Тема. Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Уживання слів у фразеологізмах відповідно до їхнього стилістичного забарвлення (НМТ)


Кроки до виконання

 ✨ Емоційне налаштування


✨ 1. Пригадаймо! Що спільного й відмінного між словом і фразеологізмом? 

✨ 2. Спостерігаймо! Визначте, у якій групі слів наведено фразеологічні антоніми, а в якій - фразеологічні синоніми?

І. Бити байдики, пальцем не ворухнути, витрішки купувати, гав ловити.
ІІ. Куди вода несе, пливти проти течії.

✨ 3. Прочитайте! Вивчіть! Фразеологія. Натисни ТУТ (НМТ) + підручник с.36

✨ 4. Перегляньте! Ознайомтеся!  Словничок фразеологізмів (НМТ)

✨ 5. Перегляньте онлайн-урок (для учнів, які не були на на уроці онлайн)
✨ 6. Вправи № 84 
с.37 (письмово) 

👉 Окотренінг. Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч

Обведіть очима прямокутник

Покліпайте віями

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.

✨ 7. Вправи № 85 с.37 (письмово)

✨ 8Вправа № 86 с.37 (письмово)

✨ 9Вправа № 88 с.38 (усно)

🌼 Домашнє завдання: § 8 с.36, 42 +  Фразеологія. Натисни ТУТ повторити

Виконай письмово:

1)Вправа № 93  с.38-39(письмово)

2). Виконайте ТЕСТ. Фразеологізми  (Google форма)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ № 93 (ОЦІНЮВАННЯ: 9 балів) надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber


02.10.2025    Офлайн 

Уроки № 9-10 

Тема 1.  Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів. 


Тема 2. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні


Кроки до виконання

🎀 1. Пригадаймо! - Які слова є синонімами, антонімами? - Яка роль синонімів у мові?

🎀 2. Спостерігаймо! Вправа № 71 с.32 (усно)

🎀 3. Перегляньте урок онлайн + підручник с.32, 33

🎀 4.  Вправа № 72 с.32 (письмово)

🎀 5. Вправа № 74 с.33 (усно)

🎀 6. Вправа № 79 с.35  (письмово)

Зверніть увагу!!! «Чисельний» – 1. Який стосується числа; числовий: чисельний аналіз. 2. Кількісний: чисельна перевага, чисельне зростання населення.

«Численний» – 1. Який складається з великої кількості когось, чогось: численний загін, численна група, численна організація, численне товариство. 2.Наявний у великій кількості: численні війська, гості, делегації, досліди, жертви, зразки, кадри, мешканці, озера, підприємства, ухвали.


🎀 7. Прочитайте! Ознайомтеся  з видами лексичних помилок, запишіть їх:

росіянізм - слово або мовний зворот, запозичений з російської мови або побудований за зразком російських слів і виразів: Треба приймати участіє у різних міроприємствах.

тавтологія – повтор слова, спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях: Школярам доручили прибрати шкільний двір. 

плеоназм – дублювання значення у двох словах: Кожному гостеві нашого закладу подарували пам’ятний сувенір. 

калькування - творення слів і окремих виразів шляхом копіювання того самого способу, яким вони утворені в іншій мові, у мові-джерелі: Ваша відповідь вірна.

- уживання слів у невластивому значенні: Молоко дуже корисливе для дитячого організму.

На протязі місяця - невластиве значення (в даному контексті вжито неправильно, але слово існує в українській мові).

Гарно получається - росіянізм (суржик).

Творець створив твір - тавтологія (вживання спільнокореневих слів).

Перша премєра - плеоназм (вживання двох слів, які звучать по-різному, але мають одне значення).

Співпадіння обставин ( калькування -російські слова української мови, в українській є свої відповідники)

Зробити наступним чином  (зробити таким чином) - невластиве значення.

Слідуюча зупинка (наступна зупинка) калька.

Відношення до батьків (ставлення до батьків) –невластиве значення.

У свою чергу (і собі) калька.

Узяти себе в руки (опанувати себе) калька.

Невірний номер (неправильний номер) - невластиве значення.

🎀 8. Вправа № 77 с.34 (письмово)

🌼 Домашнє завдання: § 7 с.32-33 повторити

Виконай: 

1) Вікторина Лексична помилка (Завдання на Wordwall)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото результату надішли  у Viber

2) Вправа № 79 с.35 (письмово)




25.09.2025     Зустріч у Google meet о 9:50  та 10:35 

Уроки № 7-8 

Тема 1. Лексичні та фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство української мови.

Тема 2. Контрольна робота. Написання формального есе (есе-розповідь) «Прекрасна мить життя» (із використанням синонімів та антонімів)

Кроки до виконання

Емоційне налаштування

✨1. Спостерігаймо!

А. Порівняйте речення. Яке з них більш досконале? Чи допомогли в цьому синоніми?

Ми почули журавлів. Пролітали журавлі високо в небі.

Ми почули журавлів. Пролітали веселики високо в небі.


Б. Визначте, які речення тексту зв'язано за допомогою синонімів.
Ніна Матвієнко - відома співачка сучасності. Її називають "золотим голосом" України. Знаменита українка виконує численні народні пісні, патріотичні твори...

Такі синоніми називаються контекстуальними.

Синоніми допомагають:
АБО
урок онлайн
3. Вправа № 61 с.29 (усно)

✨ 4. Вправи № 64, № 65 с.30 (усно)

5. Пригадайте! Як писати есе. Натисніть ТУТ

6. Творча письмова робота. 

Напишіть формальне есе (есе-розповідь) «Прекрасна мить життя». У тексті використайте синоніми та антоніми

🌼 Домашнє завдання: § 6 с.29 + презентація  вивчити 

 Виконайте письмово:

1) Вправа № 66 с.30-31 (письмово)

2) Вправа № 68. с.31 (письмово. Завдання І, ІІ)

ОЦІНЮВАННЯ вправ: 10 балів

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ № 66, 68 надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber




18.09.2025     Офлайн

Уроки № 5-6 

Тема 1. Лексична норма. Лексична помилка. Лексичне значення слова. Слово і контекст; залежність значень слова від контексту. Колективний проєкт "Чарівність і могутність слова"

Тема 2. Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність. Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення. Дискусія «Чи потрібні мові запозичення?»

Кроки до виконання

🌼 1. Емоційне налаштування. Прочитайте поезію Миколи Ткача.

Слова, слова…

Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі і смішні…

Не грайся словом. Є святі слова,

Що матері з доріг вертають сина.

Спіши до неї, доки ще жива.

Допоки розум і допоки сила.

Знайди те слово – вічне і земне.

За часом час нам світ перестилає.

Минуло все. Лиш слово не мине...

- Якими ж, на думку поета, є слова?

🌼 2. Пригадаймо! Чим слово відрізняється від речення? Які слова називають багатозначними?

🌼 3. Спостерігаймо! Вправа № 30 с.18 (усно)

І. З'ясуйте лексичне значення виділеного слова в кожному реченні. Чи залежить це значення від контексту?

1) Команда альпіністів зійшла на пік Тараса Шевченка.

2)У години пік курсуватиме додатковий автобус.

ІІ. Складіть зі словом команда два речення так, щоб у кожному з них воно мало різне значення.

🌼 4. Перегляньте урок онлайн

+ теоретичний матеріал натисни ТУТ + підручник с.18

🌼5. Вправи № 32 с.20; № 34, № 35, № 36 с.21 (усно) таблиці "Правильно. Неправильно" с.20, 22 

🌼6. Вправа № 33 с.20 (письмово)

🌼7. Пригадаймо! Які є принципи класифікації словникового складу української мови? + форзац

🌼 8. Спостерігаймо! З'ясуйте, які помилки допущено в наведених нижче реченнях.

Треба зміцнювати захисний імунітет. 

Оголошено конкурс на вільні вакансії.

Ювіляру приємно було отримати пам'ятний сувенір.

🌼 9. Перегляньте урок онлайн + опрацюйте матеріал підручника с.24-25

🌼 10. Вправи № 48, № 51 с.25-26 (усно)

🌼 11. Вправа №52 с.27 (усно)

🌼 Домашнє завдання: § 4-5 с.18-22, 24-26 вивчити 

 1) Виконайте Тест №1. Утвори правильну пару

                             Тест №2. Знайди відповідник  (Google форма)

ОЦІНЮВАННЯ: Тест №1 - 10 б. + ТЕСТ №2 - 11 балів 21:2=11 балів)

2). Колективний творчий проєкт "Чарівність і могутність слова"   (спільна Google презентація).  Завдання: створіть рекламу СЛОВА

ОЦІНЮВАННЯ: 12 балів



11.09.2025    Зустріч у Google meet о  9:50 та 10:30

Уроки № 3-4 

Тема 1. Основні типи словників. Довідкові медіаресурси. Діагностувальне вхідне тестування

Тема 2. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм

Кроки  до виконання


 ✨ Емоційне налаштування


❗❗❗✔  Увага! Ознайомтеся! Ось таким є результат спільного проєкту "Складні випадки наголошування" 👉  натисни ТУТ
 

  Подяка всім, хто відповідально поставився до пошукової роботи і спробував себе в ролі лексикографа! 


🌼 1. Самоперевірка: виконайте діагностувальне  вхідне тестування (за вивченим у 9 класі) (Google форма)

🌼 2. Перегляньте презентацію, натисніть ТУТ ,   щоб повторити види словників

🌼 3. Пригадайте, які є  розділи мовознавства. Що вивчає кожен з них?

🌼 4. І. Порівняйте записи. Які з них є правильними?

1) Шановний Юрію Петровичу!  Аліна старша за Юлю.

2) Шановний Юрій Петрович!  Аліна старша Юлі.

 ІІ. Уставте усно в речення на місці пропуску числівник п'ятдесят так, щоб це відповідало нормам уживання числівників.

Іра зраділа  _____  лайкам, які за годину зібрала її квіткова композиція.

ІІІ. Поміркуйте, що означають поняття "мовна норма" і "нормативне мовлення".


 🌼5. Перегляньте урок онлайн та прочитайте матеріал підручника с.14-15


🌼 6. Вправа № 20 с.15 (письмово)


🌼 7. Самоперевірка. Виконайте тест Як правильно?   (Google форма)

🌼 8. Вправа № 26 с.17 (письмово)

🌼 9. Рефлексія. "Смузі знань"  Смузі знань. Натисни ТУТ


ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ № 20, 26 надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

🌼 Домашнє завдання: § 3 с.14-15 вивчити 



04.09.2025    

Урок № 2 

Тема.  Інформативна й нормативна функції словників.  УМР. Складання й редагування словникових статей. Укладання словників-мінімумів «Складні випадки наголошування»

Кроки  до виконання

😊 1. Поміркуйте!   Як ви розумієте вислів екологія слова?

😊 2. Поспостерігайте за мовленням своїх однокласників. Запишіть приклади, що не відповідають нормам сучасної української літературної мови. Доберіть правильні відповідники. 

😊 3. Вправа №7 с.8 (усно)

😊 4. Робота з підручником. Опрацюйте матеріал с.8-9. 

😊 5. Вправа № 9 с.9-10 (усно)

😊 6. Перегляньте урок онлайн

😊 7. Лабораторія юного мовознавця.

► Прочитайте слова й запишіть ті, значення яких вам не зрозуміле. 

Горілиць, видолинок, достеменно, дошкуляти, забарився, заввиграшки,  каблучка, навзнак, непереливки, осоння, свавілля, серпанок.

Ловіть підказку:

ДОШКУЛЯТИ. 1. Виводити з терпіння, з рівноваги, досаждаючи словами, діями.

НА́ВЗНАК. Обличчям догори, на спині; на спину.

НЕПЕРЕ́ЛИВКИ. Важко, скрутно приходиться комусь.

СЕРПАНОК. 1. Легка прозора тканина, 2. Головний убір заміжньої жінки. 3. Схожа на дим паволока, яка обмежує видимість предметів, пелена, димка.

ЗАВВИГРАШКИ. присл. Жартома, граючись, не докладаючи жодних зусиль, задарма.

ВИДОЛИНОК.  Невелика і неглибока улоговина; улоговинка. 

ОСОННЯ. 1. Незатінене місце, що освітлюється та обігрівається сонцем.  2. Бокова частина будівлі, освітлювана сонцем.

😊 8. Вправа №12 с.10 (письмово)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи №12 надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

😊9. Дослідження "Я лексикограф". Укладіть словничок «Складні випадки наголошування». Запишіть 10 слів у спільній презентації     Записуй ТУТ   (Google презентація)

😊 Домашнє завдання: § 2 с.8-9 повторити 


      Добрий день, любі мої учні! 💖💖💖 Вітаю вас з початком 2025-2026 навчального року! Бажаю вам наполегливості,  натхнення, творчості!  💙💛

Пам'ятайте:

04.09.2025   

Урок № 1  

Тема.  Вступ. Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література (у  тому числі на електронних носіях). Обговорення теми «Словники в нашому житті»

Кроки  до виконання

    😊 Передбачення: мапа, компас, море слів, величезна система...    Чи можна поєднати ці слова в одне ціле? І за яким правилом чи принципом?...
         
    😊    Поміркуймо! Хто такі лексикографи? Чому працю            лексикографів часто порівнюють із подвигом Геракла?
    
 😊  Пригадаймо! Що в перекладі з грецької мови означає lexikos і grapho? Які словники чи довідники ви маєте у своїй домашній бібліотеці чи в електронному форматі на персональному комп'ютері, планшеті?

    😊  Перегляньте урок онлайн 

 
😊   Опрацюйте матеріал підручника с.4-6

😊  Розгляньте підручник. Зміст у кінці підручника.
Зверніть увагу! На с.185-188 є додатки зі словничками для зручної роботи.

     
😊    Поспілкуймося!  - Яку роль у нашому житті відіграють словники?
- Чи варто відмовлятися від їхніх паперових версій?
- Які переваги для користувачів мають довідкові видання на електронних носіях порівняно з паперовими?
- Чи згодні ви з тим, що через декілька років лексикографічні джерела будуть лише в електронному форматі?

  😊   Зіставте! Вправа № 3 с.6 (усно)

  😊  Прочитайте! Вправа №5 с.6-7

😊 Попрацюйте письмово!  Завдання: укладіть словничок   найбільш уживаних щоденно слів, запишіть  10-15 слів 

ОБОВ'ЯЗКОВО!!! Слова записуй у спільній  ПРЕЗЕНТАЦІЇ

😊😊 Домашнє завдання: повторіть  § 1 с.4-6

Немає коментарів:

Дописати коментар