Загальнонаціональна хвилина мовчання
Наш ПІДРУЧНИК: Українська мова: (рівень стандарту): підруч. для 11-го кл. ЗЗСО / О.Заболотний, В.Заболотний. - Київ: Генеза, 2019. - 240 с.
28.11.2025 Зустріч у Google meet о 8:30 та 9:10
Уроки № 23-24
Тема. Словосполучення з прийменником по (піти по гриби; по цей день; блукати по полю; триватиме з лютого по квітень; кожному по сувенірові; зауваження по суті).
Словосполучення з прийменниками в(у), при, за, із-за, завдяки, через (посіяти у дощ; працювати в бібліотеці; росте при дорозі; за часів Мазепи; за активної підтримки; завдяки старанням; через хворобу)
Кроки до виконання
🎀 Налаштування на урок "Який/яка я зранку?"
🎀 1. Філологічна задача
Піти по воду чи за водою?
Коли треба назвати мету дії, то вживаємо прийменник ПО:
піти по хліб, а не за хлібом;
поїхати по гриби, а не поїхати за грибами;
а от піти по воду і піти за водою - обидва варіанти правильні. За якої умови це можливо?
🎀 2. Перегляньте урок онлайн + поданий нижче матеріал + підручник с.73, 75, 77-78
Прийменник (І)З-ЗА вживається на означення спрямування руху, дії з протилежного або зворотного боку, на означення зміни місця перебування, переміщення кого-, чого-небудь, а також на означення місцевості, звідки хто-небудь родом. Приклад: Вилетіти з-за гори, вискочити з-за рогу, витягнути з-за спини, прийшли з-за Уралу.
Прийменник ЧЕРЕЗ
указує на просторові відношення: насипати через край,
перекинути через річку, доноситься через стіну, перекинути ногу через борт човна;
уживається на означення особи, засобу тощо, за допомогою
яких що-небудь здійснюється: передати через брата,
сказати через перекладача, познайомитися через соціальні мережі;
указує на часові відношення: прийду через годину, промовив
через деякий час;
уживається на позначення причини дії: не з'явився через хворобу (а не з-за хвороби).
Зверни увагу! Прийменник через вказує на причину, що заважає здійсненню чогось, отже, має негативний відтінок (спізнився через затори).
Прийменник ЗАВДЯКИ містить вказівку на причину, яка сприяє здійсненню чогось, тобто має позитивний відтінок (одужав завдяки сильному імунітету).
Прийменник ПРИ вживається на позначення близькості предмета чи особи, а також належності до чогось. Приклад: Національна академія державного управління при Президентові України, ділянка
при школі, мешкає при сестрі, сервісний центр при заводі.
Порушення синтаксичної норми виникає через невмотивоване вживання прийменника при замість прийменників за, під час, у разі або безприйменникових конструкцій.
Зверни увагу! На позначення умови можна використовувати прийменники при та за:
При щирості між людьми, при глибокій і міцній симпатії ніякий риск не страшний! (Леся Українка) При раптовій появі болю (і за раптової появи болю) зверніться до лікаря.
Прийменник при вживають також у таких висловах, як при розумі, при пам’яті, при здоров’ї.
Прийменник ЗА вживається:
1. на позначення просторових відношень: піти за тридев'ять земель, сховався за дерево;
2. при вказуванні на особу, предмет, безпосередньо за якими хто-небудь іде, щось рухається: бігти за возом, іти за провідником;
3. при вказуванні на час, період: було за царя Гороха, за часів Стародавнього Риму;
4. при вказуванні на мету дії: боротися за волю, агітувати за кандидата.
🎀 3. Вправа №171 (170) с.74 (усно)
🎀 4. Вправа № 172 (171) с. 75 (письмово)
🎀 5. Вправа № 173 (172) с.76 (письмово)
🎀 6. Вправа № 174 (173) с.76 (усно)
🎀 7. Вправа № 175 (174) с.76-77 (письмово)
ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ №172 (171), 175 (174) надішли на ел.пошту 2017marchenkotatka@gmail.com
🎀 🎀Домашнє завдання: § 16, с.74-75, 76, 77-78 вивчити правила та приклади словосполучень
Виконай письмово:
21.11.2025 Офлайн
УРОКИ № 21-22
Тема. Уживання прийменників в і на з географічними назвами і просторовими іменниками (відбувається в Україні, побувати в Німеччині; поглянути на Вкраїну; жити на Черкащині; піднятися на Еверест). Переказування текстів різних стилів. Діалогування на тему “Корисне дозвілля”
Кроки до виконання
🎀 Налаштування на урок "Який/яка я зранку?"
🎀 1. Самоперевірка знань.
1) Вправа № 154 (153) с.68 (письмово)
2) Вправа № 166 (165) с.72 (письмово)
ОЦІНЮВАННЯ: кожне питання - 1 б., max - 10 б.
🎀 2. Пригадаймо! Що таке прийменники?
🎀 3. Спостерігаймо! Вправа 167 (166) с.72-73 (усно)
А. Прочитайте два речення. У якому з них йдеться про мету дії, а в якому - про напрямок руху? За допомогою яких прийменників це передано?
І в погоду, і в негоду ходила дівчина ПО воду (Н.тв.)
Пливе човен по Дунаю один ЗА водою (Т.Шевченко)
Б. Чому можна стверджувати, що обидва словосполучення "пішла ЗА лікаркою" і "пішла ПО лікарку" є граматично правильними?
В. Поміркуйте, чи правильно казати "побіг ЗА молоком", "поїхав ЗА хлібом", "пішов ЗА кавою". Чому?
🎀 4. Перегляньте уважно урок онлайн + склади конспект за прослуханим
Прийменники В і НА з географічними назвами й просторовими іменниками
Прийменник на вживають з назвами:
установ, приміщень, чітко обмеженого простору: були на заводі, зустрінемось на вулиці, повернувся на базу, чекали на пероні, були на морі;
2. адміністративно-територіальних одиниць (областей, районів), островів та острівних держав: відпочинок на Закарпатті, народився на Полтавщині, полетіли на Балі, конфлікти на Близькому Сході.
Прийменник на вживаємо в мовних конструкціях, що означають:
вмістилища для об'єктів: шухляда на білизну, мішок на картоплю; 2. матеріали для виробів: шовк на сукню, борошно на пиріг.
Зверни увагу! Зі словами кухня, дім, двір, хутір, село допускається синонімія прийменників у і на: у кухні і на кухні; у село й на село.
Прийменник у (в). З більшістю просторових іменників і географічних назв уживають прийменник в (у) і до: повернення в Україну, навчання в Словаччині; зайти в хату (і до хати), поїхати в Лондон (і до Лондона).
З назвами гірських хребтів, що мають форму множини, використовуємо прийменник у (в): був у Карпатах, каталися в Альпах.
🎀 6. Вправа 168 (167) с.74 (письмово)
🎀 7. "Коло думок". Вправа 169 (168), с.74 (усно)
🎀 8. Вправа № 170 (169) с.74 (письмово)
Назва тексту: ...
Тема тексту: ....
Основна думка: ...
Стиль тексту: ...
Типи мовлення: ...
Запишіть складний план тексту.
Випишіть з тексту словосполучення з числівниками та складними словами.
Підготуйте усний переказ тексту.
ОЦІНЮВАННЯ: тема, основна думка, стиль тексту, типи мовлення - по 1 б., план - 6 б.
🌻 Домашнє завдання: § 16, с.73-76 вивчити правила.
Виконай письмово:
*1) Вправа № 162 (161) с.71
**2) Вправа № 165 (164) с.72
***3) Вправа № 159 (158) с.71
14.11.2025 Зустріч у Google meet о 8:30
УРОКИ № 19-20
Тема. Складні випадки синтаксичного узгодження (УПА засвідчила; до міста Старий Самбір; у місті Чернівці).
Складні випадки і варіанти синтаксичного керування (відгук про роботу, радіти з перемоги і радіти перемозі; потреба в підручниках; не вживати заходів; не викликає довіри; враження від фільму; командувач військ; багатий на копалини і багатий копалинами; близько десятої години; переміг завдяки вам; посіяла біля хати, за нашими розрахунками)
Підручник О.Авраменко. Українська мова (Київ, Грамота, 2019)
Опрацюйте правила та вивчіть їх. Підручник О.Заболотного с.65-66
АБО Підручник О.Авраменко Українська мова с. 63
+ поданий нижче матеріал
Узгоджуються відмінкові форми власної та загальної назви в поданих випадках:
Фах, посада, звання + відмінюване прізвище: з композитором М. Леонтовичем, у співачки К. Бужинської, з міністром Петренком.
Місто, село, річка + власна географічна назва: у місті Львові, селом Петриківкою, за річкою Дніпром.
Вулиця + власна назва жін. роду: будинок на вулиці Каштановій, АЛЕ: на вулиці Хрещатик (бо власна назва чол. роду)
Не узгоджуються відмінкові форми власної та загальної назви в поданих випадках:
Місто, село, річка + складна власна назва або власна назва в множині: у місті Старий Самбір, біля села Зелений Гай, біля річки Сіверський Донець; у місті Чернівці, за селом Біївці.
Озеро, канал, бухта, мис, острів, гора, пустеля, порт, станція, аул, кишлак, штат + власна назва: готель біля гори Говерла, на острові Цейлон, адміністрація штату Мічиган, біля озера Світязь, у пустелі Сахара.
Завод, шахта, газета, повість + умовна власна назва: аварія на шахті «Авангард», прохідна заводу «Маяк», на радіостанції «Промінь», кореспондент газети «Факти».
Планета, сузір’я, галактика + власна назва: на планеті Юпітер, у сузір’ї Альтаїр, у галактиці Чумацький Шлях.
💐 4. Вправи № 147 (146) с.66-67 (письмово)
💐 5. Вправа № 148 (147) с.67 (усно)
💐 6. Вправи № 149 (148), № 150 (149) (письмово)
Керування — синтаксичний зв’язок слів, при якому залежне слово має той відмінок, якого вимагає головне слово: дотримати (чого?) слова, зрадити (кого?) товариша. Керування може бути прийменниковим (зробити відповідно до інструкції, сміятися з когось) і безприйменниковим (оволодіти знаннями).
ПРАВИЛЬНО
пробачте (кому?) йому; опанувати (що?) мову
ігнорувати (що?) попередження; завдати (чого?) збитків
набувати (чого?) імунітету; зазнати (чого?) невдачі
сміятися (з кого?) з себе; радіти (з чого?) з успіхів
легковажити (що?) закони; запобігати (чому?) катастрофам
потребувати (чого?) допомоги; розмовляти українською
дотримати (чого?) слова зрадити (кого?) товариша
Іноді можливе варіативне керування: радіти з перемоги й радіти перемозі; багатий на копалини та багатий копалинами; чекати на тебе й чекати тебе.
Після прикметників типу швидкий, скупий, гострий, хворий тощо перед іменником вживається прийменник на: гострий на язик, скупий на емоції, хворий на бронхіт.
Якщо дієслово вжито із заперечною часткою не, то здебільшого воно вимагає від залежного слова родового відмінка, а не знахідного (не викликати довіри, не мати права).
Після прикметників у вищому ступені, якщо далі йде порівняння, вживаються прийменники від, за або сполучник ніж: тяжчий від заліза, дорожчий за честь.Однією з найбільш типових помилок, що виникають під час виготовлення документів в установі, є неправильне вживання прийменника “відповідно” та прийменникової сполуки “згідно з”. Уникнути помилок неважко: варто згадати усього два простих правила.
“ВІДПОВІДНО ДО”
Прийменник “відповідно” вживається з родовим відмінком іменника у сполученні з прийменником “до”: відповідно до наказу, відповідно до змін, відповідно до програми.
Прийменникової сполуки “у відповідності” в українській мові немає – це калька з російського “в соответствии”.
“ЗГІДНО З”
Прийменникова сполука “згідно з” керує орудним відмінком іменника: згідно з наказом, згідно з правилами, згідно з законом.
Таким чином, вживання словосполучень на кшталт “згідно наказу”, “згідно закону” є грубою граматичною помилкою.
Обидва складні прийменники “відповідно до” і “згідно з” є типовими для офіційно-ділового стилю та можуть вільно взаємозамінюватись. Втім, потрібно уникати контамінації: форми “відповідно з”, “згідно до” – неправильні.
ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ №149 (148), 150 (149) надішли на ел.пошту 2017marchenkotatka@gmail.com
💐 11. Виконайте тест Синтаксична помилка
💐💐 Домашнє завдання: § 14, с.64-66 вивчити правила (підручник О.Заболотного). § 15, с.69-70 вивчити правила; підготуватися до с.р.
§ 19-20, с.62-63 (підручник О.Авраменка)
31.10.2025 Офлайн
Уроки № 17-18
Тема 1. Контрольна робота №2. Морфологічна норма. Тестові завдання
Тема 2. Синтаксична норма. Поняття синтаксичної норми. Синтаксична помилка
Кроки до виконання
💐 Налаштування на урок
💐 1. Пригадайте! Повтори вивчене про прикметник, прислівник, числівник, дієслово за питаннями для самоперевірки с. 60
💐 2. Виконайте завдання контрольної роботи в зошитах
💐 3. Пригадаймо! Що таке словосполучення?
💐 4. Спостерігаймо і шукаймо! Завдання: у цій парасольці представлені літературні угрупОвання 1920-30-х років ХХ століття. Виберіть угруповання, назви яких є абревіатурами, розшифруйте їх.
💐 5. Міркуймо! Вправа № 144 (143) с.64 (усно)
Завдання А. Прочитайте словосполучення та розшифруйте кожну абревіатуру. Визначте рід основного слова в абревіатурі. Зверніть увагу на рід прикметника в кожному сполученні слів. Від чого цей рід залежить?
Новостворене МВС України
Реорганізована ЦВК
Найпопулярніший ВНЗ
💐 6. Опрацюймо матеріал підручника с. 64-65
24.10.2025 Асинхронно
Уроки №15-16
Тема 1. Дієприкметник як форма дієслова. Активні й пасивні дієприкметники.Дієприслівник. Дієприслівниковий зворот
Тема 2. Контрольне есе про реальну чи віртуальну мандрівку до одного з семи чудес України
Кроки до виконання
💦 💦 Емоційне налаштування. "Продовж речення-мотиватор"
Якби я наразі мав/ла можливість вирушити на екскурсію, то це була б країна...
💦 1. Пригадаймо! Що таке дієприкметник? Що спільного, а що відмінного між дієприкметниками та дієприслівниками? Що таке дієприкметниковий зворот?
💦 2. Спостерігаймо! Вправа № 129 (128) с.55 (усно)
А. Зверніть увагу на виділені суфікси в словах. З*ясуйте, у якій колонці наведено НЕПРАВИЛЬНІ форми дієприкметників.
потемнівший потемнілий
розмокший розмоклий
Б. З*ясуйте, у якому реченні підрядну частину можна замінити дієприкметниковим зворотом, а в якому - ні. Чому?
Дівчинка, яка грається на планшеті.
Планшет, який подарували на день народження.
💦 3. Опрацюйте матеріал підручник с.55-57 АБО перегляньте урок онлайн
💦 4. Вправа №131 (129) (письмово)
💦 5. Вправа № 134 (133) с.58 (письмово)
💦 6. Пригадайте! Дієприслівник — це незмінювана особлива форма дієслова, яка виражає додаткову дію, що пояснює в реченні основне дієслово – присудок. Відповідає на питання що роблячи? що зробивши?
Приклад: Враховуючи обставини, наше підприємство відкрило новий цех. Написавши відповідь, директор запропонував показати свої плани.
Ознаки дієприслівника. Дієприслівник має ознаки дієслова і прислівника.
Дієприслівники недоконаного виду (теперішній час) означають незавершену дію та утворюються від основи дієслова теперішнього часу за допомогою суфіксів –учи (–ючи), –ачи (–ячи): виглядаючи, працюючи.
Зверни увагу! Дієприслівники можуть утворюватися від дієслів на –ся, –сь (записавшись, записуючись), при цьому вживається тільки варіант –сь: прислухаючись, придивляючись.
Дієприслівники зберігають вид того дієслова, від якого утворені (доконаний: посміхнувся — посміхнувшись; недоконаний: посміхався — посміхаючись).
Дієприслівники завжди закінчуються буквою и: схопивши, втративши, кажучи, пишучи, захворівши.
❗❗❗Синтаксична роль. У реченні дієприслівник пов’язується з тим самим іменником, що й дієслово-присудок, і виступає у ролі обставини. Наприклад: Засинаючи, він почув раптом голос — почув коли? — засинаючи; Купивши квиток, ми пішли до музею народної культури — пішли за якої умови? — купивши квиток.
Дієприслівниковий зворот — дієприслівник разом із залежними від нього словами. Нариклад: Відлітаючи у вирій, курличуть у синьому небі журавлі. На письмі дієприсл. зворот завжди виділяють комою або комами незалежно від його місця в реченні: Наприклад: Дністер тече, розштовхуючи гори. Дністер, розштовхуючи гори, тече. Розштовхуючи гори, Дністер тече.
Зверни увагу! Одиничний дієприслівник у реченні теж відокремлюється комами. Наприклад: Співаючи, ідуть дівчата.
❗❗❗Не відокремлюється комами:
1) Дієприслівниковий зворот фразеологічного типу, якщо він стоїть безпосередньо після присудка: Дівчата бігли не чуючи ніг.
2) одиничний дієприслівник, який стоїть після присудка й означає спосіб дії (відповідає на питання як?): Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть.
Побудова речень із дієприслівниковими зворотами.
Зауваж! Дія, названа дієприслівником, повинна стосуватися в реченні того ж діяча, що й дія, названа присудком. Отже, у реченні, де є дієприсл. зворот, повинно бути дієслово-присудок. Отже, основна і додаткова дії виконуються одним і тим самим предметом-підметом.
Наприклад: Сонце (предмет-підмет) жбурляє (основна дія — присудок) пригорщі золота, всесвітом граючи (додаткова дія) в росах тремких.
Не може мати дієприсл. звороту односкладне речення.
💦 7. Перегляньте відео про дієприкметниковий зворот (підготовка до НМТ)
😊 8. Виконайте вправу № 1. Спиши, правильно розставляючи розділові знаки. Підкресли дієприслівники як члени речення.
1. Отак сплелись життя і пісня переливаючись в одне. 2. Сонце досхочу накупавшись у хмарах і блакитних ополонках струсонуло на сніги вінець проміння кинуло на небосхил бузкові барви і легко впаялось у промерзлий край землі. З. Натрудившися у квітні перецвівши у маю йдуть дерева передлітні в повінь лагідну свою. 4. Плавці мчали до берега захлинаючись водою пробиваючись крізь кригу. 5. Дівчина стрепенувшись підвела голову. 6. Одарка як різала ножем хлібину притиснувши до грудей так і держить її отетерівши. 7. Знітившись я стаю на поріг. 8. За вікном розсипаючись котилась зоря.
Вправи: Вправа № 134 (133) с.58 (письмово). Вправа №1 (письмово). ОЦІНЮВАННЯ - 11 б. повинні бути записані в робочому зошиті. Робочі зошити будемо міняти 28.10.25
😊 9. Уважно перегляньте урок Написання есе
😊 10. Напишіть контрольне есе про реальну чи віртуальну мандрівку до одного з семи чудес України
Перегляньте відео про кращі пам'ятки України, яке допоможе пригадати перлини України (посилання на відео є у презентації)
На подвійному аркуші в лінію запишіть так:
Двадцять четверте жовтня
Контрольне есе про реальну чи віртуальну мандрівку до одного з семи чудес України
Далі запишіть текст есе
(аркуші з текстами здаєте у вівторок 28.10.25)
Щоб скласти змістовне есе, перегляньте поданий нижче матеріал:
4) Чудеса архітектури Центральної України https://vsviti.com.ua/ukraine/58627
5) 7 чудес України https://www.youtube.com/watch?v=4i4RT1p3FFg
💦 💦 Домашнє завдання: §13 с.55-57 вивчити правила. Підготуватися до КР, повторити вивчене про прикметник, прислівник, числівник, дієслово, його форми - § 5-13 с.23-59
17.10.2025 Офлайн
Урок № 13-14
Тема 1. Дієслово, дієслівні форми. Дієслівні закінчення. Словозміна дієслів. Складні випадки словозміни дієслів дати, їсти, відповісти, бути та ін.
Тема 2. Наказовий спосіб дієслова. Паралельні форми вираження наказового способу дієслів 1 та 2 особи множини (ходімо – ходім, візьміте – візьміть, визначте – визначіть, підтвердьте – підтвердіть...)
Кроки до виконання
🌼 🌼 🌼 Емоційне налаштування. "Продовж речення-мотиватор"
Якби про мене написали історію, то вона б називалася...
У шість годин, пів сьомої, три кілограма цукру, не знають друг друга, приймати міри, купити бутилку води, біль в області живота.
💦 Акцентуаційна хвилинка. Наголос на 1-ий склад
МАркетинг, нАскрізний, нАчинка, нІздря, Олень, Оцет, пЕкарський, пІдданий (дієприкметник), піддАний (іменник, істота), пІдлітковий, пОдруга, пОзначка, пОмИлка, прИморозок, прИчіп, прОділ, рАзом, рЕмінь, рЕшето, рИнковий, рОзпірка, свЕрдло, сЕча, слИна, стАтуя, тИгровий, тУлуб, фОльга, фОрзац, хАос (у міфології: стихія), хаОс (безлад), цАрина, цЕнтнер, щЕлепа, щИпці.
🌼 1. Практикуймося! Гра «Якщо на годиннику…»
12:40 Дванадцята година сорок хвилин. За двадцять
хвилин перша (тринадцята). Двадцять хвилин до першої
(тринадцятої).
12:15 Дванадцята година п'ятнадцять
хвилин. П'ятнадцять хвилин на першу. П'ятнадцять
хвилин по дванадцятій. Чверть на першу. Чверть по
дванадцятій
15:50 Третя (п'ятнадцята) година п'ятдесят хвилин. За
десять хвилин четверта (шістнадцята). Десять хвилин до
четвертої (шістнадцятої)
19:00 Сьома (дев'ятнадцята) година
🌼 Гра «Диспетчер». Завдання: оголосіть час: 11 год 15 хв; 17 год 27 хв; 22 год; 18 год 20 хв; 14 год 45 хв; 1 год 15 хв; 5 год 30 хв; 4 год 45 хв; 5год 35хв.
Вправа № 95 (94) с.44 (усно)
🌼 2. Самоперевірка. Вправи № 82 (81) с.39; № 98 (97) с.44
ОЦІНЮВАННЯ: 10 балів.
🌼 3. Пригадайте! Дієслово як частина мови
🌼 5. Укажіть форму дієслова: написати, написаний, написано, написавши, напише, фарбую, розфарбований, фарбувати, фарбували, фарбуюючи, розфарбовано, пофарбує, співати, співанка, заспіває, заспівавши, проспівано, співак, співайте.
🌼 6. Вправа № 103 (102) с.48 (письмово 1-4 речення)
🌼 7. Вправа № 104 (103) с.48 (усно) + записати і розглянути речення, визначити синтаксичну роль інфінітива.
Мистецтво слухати є не у кожного. Ми в світ прийшли успадковувати славу. Навчайте дітей мислити, відкривати й дивуватися. Радість бачити й розуміти – то найвищий дар природи.
🌼 8. Вправа № 106 (105) с. 48 (усно)
💦 9. Пригадуємо! Вправа № 115 (114) с.51 (усно)
💦 10. Опрацюйте матеріал § 12 на с.51, 52 АБО перегляньте урок онлайн
💦 11. Вправи 116 (115) с.51; № 119 (118), № 120 (119) с.52 (усно)
💦 12. Вправи № 121 (120), (письмово ІІ завдання)
💦 13. Опрацюйте матеріал підручника § 12 с. 52-53 АБО перегляньте урок онлайн про наказовий спосіб дієслів
💦 14. Вправа № 122 (121) с.53 (письмово)
💦 15. Вправа № 124 (123) с.53 (письмово)
💦 16. Самоперевірка. Вправи № 114 (113); № 128 (127) с.54-55 (письмово) ОЦІНЮВАННЯ: 5 б.+5 б.= 10 б.
УВАГА!!! Вправи №114 (113) та №128 (127)
ОЦІНЮВАННЯ - 10 б. надішліть на ел.пошту 2017marchenkotatka@gmail.com або у Viber
🌼🌼 🌼 Домашнє завдання: § 11, с.46-47 вивчити правила. § 12 с.51-53 вивчити правила
Завдання на вибір:
🌼 *Вправа №107 (106) с.49 (Завдання: усно І завдання, письмово ІІ завдання) ОЦІНЮВАННЯ: 8-9 балів
10.10.2025 Асинхронно
Уроки № 11-12
Тема 1. Прислівник як частина мови. Ступені порівняння прислівника
Тема 2. Числівник. Числівник як частина мови. Складні випадки відмінювання числівника. Складні випадки узгодження числівника. Позначення дат і часу
Кроки до виконання
🌻 Хвилинка культури мовлення: відредагуйте словосполучення
Одержати знання, область економіки, доказати теорему, причинити збитки, їхня привілегія, згідно плану, кидатися в око, прийшло в голову, ведмежий барліг, прейскурант цін.
🌻 Акцентуаційна хвилинка
Пригадаймо! Аркушик, бЕшкет, блАговіст, вАги, вИгода (користь), вИпадок, вИсіти, вИтрата, вІдгомін, вІдомість (список), відОмість (популярність), вІрші, гАльма (але гальмО), дАно, дЕщиця, дИвлячись, дОгмат, дОнька, дрОва, зАвжди (і завждИ), зАгадка, зАкладка, зАкрутка, зАпонка, зАставка, зАстібка, звИсока, здАлека, зОзла, зрАння, зрУчний, кАмбала, кИшка, кОлесо, кОлія, кОпчений (дієприкметник),копчЕний (прикметник), кОсий, крОїти, кУрятина, лАте, лЮстро.
🌻 Словничок фразеологізмів
Варити воду – знущатися з кого-небудь, показувати свої примхи, вередуючи перед ким-небудь, висуваючи надмірні вимоги або прискіпуючись до когось.
Взяти втямки – усвідомити, збагнути.
Взяти голову в руки – заспокоїтися, зосереджитися на чомусь.
Взяти на себе - зобов'язуватися, вирішувати самостійно чиїсь проблеми.
Виводити з рівноваги – позбавляти душевного спокою, порушувати нормальний ритм життя, роботи.
Виводити на чисту воду – викривати чию-небудь непорядність, підступність, нечесність.
Видно пана по халявах – людина розкривається в її поведінці.
Вийти в люди – домогтися певного становища в суспільстві.
Викинути з голови – перестати думати про кого-, що-небудь, забути когось, щось.
Вискочити на сухе – уникнути заслуженого покарання, осуду.
Вислизнути з рук – поступово зникати, зменшуватися, втрачатися.
Високо літати – посідати високе становище.
Вити вовком – бути у стані великого розпачу.
Витикати носа – вийти звідкись або покинути щось.
Вичитувати мораль – дорікаючи, давати комусь настанови, поради.
Відкривати шлях – створювати сприятливі умови для досягнення успіху в чому-небудь.
Відкрити душу – відверто, щиросердно ділитися з ким-небудь своїми заповітними думками, переживаннями, намірами.
Вітер у голові грає – хто-небудь легковажний, несерйозний.
Води не замутить – дуже лагідний, скромний, сумирний.
Водити за ніс – обдурювати кого-небудь певний час, не виконуючи обіцяного або приховуючи щось.
🌻 1. Спостерігаймо! Вправа № 57 (56) с.33 (усно).
Завдання: 1) визначте лексичне значення виділених слів. Яке з них змінюється за родами, числами, відмінками? У якому реченні виділене слово - прислівник? Як розрізнити однозвучні прикметники й прислівники?
1. Найкраще місто планети.
2. Тут жити найкраще.
2) Складіть усно речення з прикметником глибше та прислівником глибше.
🌻 2. Пригадаймо вивчене про прислівник с.33
🌻 3. Перегляньте урок онлайн про ступені порівняння прислівників
🌻 4. Вправа № 60 (59)с.34 (письмово)
🌻 5. Вправа № 61 (60) с.34 (письмово)
ІІ. 🌻 6 . Пригадаймо! Що таке числівник? Чим кількісні відрізняються від порядкових? Числівник як частина мови
🌻 7. Спостерігаймо! Вправа 67 (66) с.40 (усно)
🌻 8. Пригадаймо! Підручник с.36-37
АБО
Перегляньте уроки онлайн про складні випадки відмінювання числівників
🌻 11. Вправа № 71 (70) с.37 (усно)
🌻 12. Вправа № 76 (75) с.38 (письмово)
🌻 13. Спостерігаймо! Вправа № 83 (82) с.40 (усно)
🌻 14. Опрацюймо! Підручник с.40-41 + Узгодження Ч з І
АБО
Перегляньте урок онлайн про складні випадки узгодження числівників з іменниками
🌻 15. Вправа 84 (83) с.41 (письмово)
🌻 16. Вправа 88 (87) с.42 (письмово. Завдання І, ІІ).
🌻 Домашнє завдання: § 7 с.33-34, § 8 с.36-37, §9 с.40-41 вивчити правила.
Виконати письмово:
1) Вправа № 77 (76) с.38
2) Вправа № 95 (94) с.44
3) Вправа № 61 (60) с.34
ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ надішли на ел.пошту 2017marchenkotatka@gmail.com або у Viber
03.10.2025 Офлайн
Уроки № 9-10
Тема 1. Контрольне есе. Написання вільного есе про свою заповітну мрію
Тема 2. Прикметники, що перейшли в іменники
Кроки до виконання
🌷 1. Напиши контрольне есе на одну із тем, використовуючи засоби створення образності (тропи, риторичні фігури)
Теми есе на вибір:
1). Дешева риба – погана юшка.
2). Краще жити мріями чи будувати плани й утілювати їх у життя?
Обміркуй тему, добери засоби образності, створи текст.
🌷 2. Спостерігаймо! Міркуймо!! Якою частиною мови виступає слово “знайома” у реченнях?
На ґанку сиділа знайома панна (М.Старицький)
На перехресті він здибав знайому (М.Старицький)
Прикметники можуть утрачати здатність виражати ознаки предмета і набувати здатності називати предмети і явища. Такі прикметники переходять в іменники. У мовленні вони вживаються для називання осіб або предметів і можуть мати при собі означення.
ПОРІВНЯЙТЕ: черговИй учень — старанний черговИй; хворий юнак — слухняний хворий; вихідний день — очікуваний вихідний.
Перехід прикметників в іменники, або їх субстантивація, відбувається тоді, коли прикметники втрачають власні ознаки й виконують функції іменників, виступаючи в реченні в ролі підмета чи додатка.
Субстантивовані прикметники відповідають на питання хто? що?
Субстантивація буває п о в н о ю , коли прикметник постійно вживається в ролі іменника: набережна, лісничий, пальне, їдальня, учительська, колискова, наречений, їздовий, кладова, ставши власне іменником прикметникової форми. Сюди належить велика група власних географічних назв і прізвищ: Рівне, Лебедин, Львів, Грозний, Гур’їв, Котляревський, Коцюбинський, Підмогильний, Багряний та ін.
При н е п о в н і й субстантивації прикметники поряд з власною функцією (означення або іменна частина складеного присудка) можуть вживатися й у ролі іменників (підмета або додатка): майбутнє, сучасне, прийдешнє, зовнішнє, вчений, старший, молодий, посівна, військовий, пернаті, трудящі, диспетчерська, пряма, дотична.
🌷 5. Вправа №1. (письмово) Завдання: перепиши, уставляючи пропущені літери. До виділених слів постав питання, з’ясуй їхнє лексичне значення. Якими частинами мови є ці слова в реченнях? Над кожним словом надпиши частину мови. Підкресли граматичні основи в реченнях.
1. І тільки той, у кого серце чуле, хто вміє бер..гти своє м..нуле і вміє шанувать своє сучасне, лиш той майбутнє вив..ршить пр..красне (М. Чубинський). 2. Треба було б хворому пер..д сном дати калини з м..дом (О.Гончар). 3. Два недужих сіли й казан борщу з’їли. 4. Був у Кощія гаманець, у нім повно золотих (Н. тв.).
🌷 6. Вправа № 2. (письмово) Завдання: прочитай. Став номер речення та випиши слова, які з прикметників перейшли в іменники. Укажи відмінки цих слів.
1. Не скупий володіє багатством, а воно ним. 2. Потрібний, як лисому гребінь. 3. Це такий, що не уступить ні кінному, ні пішому (Н. тв.). 4. Вперед мерщій, вперед, мій карий (М.Чирський). 5. І для любої розмови мила вийшла на поріг (В.Сосюра). 6. Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє (О.Довженко). 7. Хіба минає все минуле? (Леся Українка). 8.Не забувайте незабутнє… І не знецінюйте коштовне. Не загубіться у юрбі. Не проміняйте неповторнена сто ерзаців у собі! (Л.Костенко). 9. Старі правду кажуть: два хитрих мудрого не переважать (Н. тв.). 10. Розумний б’є на те, що справді в його є (Н.тв.). 11. На віки вічні старий зникає, занесе з собою і добре й лихе, поховає пережите й перемучене і стражданням закручене.
🌷 7. Вправа 3. (письмово) Завдання: з поданими словами склади по 2 змістовні речення, так щоб в одному реченні слово виступало прикметником, а в іншому - іменником.
Вартовий, набережна, лютий, вихідний, мила, піший.
ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ № 1, 2, 3 надішліть на ел.пошту 2017marchenkotatka@gmail.com
🌷🌷🌷 Домашнє завдання: § 5 с.23, 25 + матеріал у блозі вивчити.
26.09.2025 Зустріч у Google meet о 8:30 / асинхронно о 9:10
Уроки № 7-8
Тема 1. Ступені порівняння прикметників.
Кроки до виконання
🌼 Емоційне налаштування
"Випадкове колесо" Натисни ТУТ
💦 Хвилинка культури мовлення: відредагуйте словосполучення
Нанести шкоду, пам'ятний сувенір, діючий закон, ведучий спеціаліст, реформи в області освіти, молода бабуся, перший пріоритет, віддалена периферія, поставщик продуктів, крайній у черзі, вірно написано.
*** Це цікаво! "Крайній раз" чи "останній раз"?
💦 Акцентуаційна хвилинка
Аркушик, бЕшкет, блАговіст, вАги, вИгода (користь), вИпадок, вИсіти, вИтрата, вІдгомін, вІдомість (список), відОмість (популярність), вІрші, гАльма (але гальмО), дАно, дЕщиця, дИвлячись, дОгмат, дОнька, дрОва, зАвжди (і завждИ), зАгадка, зАкладка, зАкрутка, зАпонка, зАставка, зАстібка, звИсока, здАлека, зоОла, зрАння, зрУчний, кАмбала, кИшка, кОлесо, кОлія, кОпчений (дієприкметник),копчЕний (прикметник), кОсий, крОїти, кУрятина, лАте, лЮстро.
💦 Словничок фразеологізмів
Авгієві стайні – щось дуже занедбане, повне безладдя.
Аж іскри летять – дуже енергійно, завзято, запально, докладаючи всіх зусиль.
Азбучна істина – загальнозрозуміла елементарна річ.
Альфа й омега – початок і кінець чого-небудь.
Ані рудої миші - безлюдно
Аріаднина нитка – те, що дає правильний напрямок, допомагає знайти правильний вихід з якоїсь ситуації.
Ахіллесова п'ята – дошкульне місце, вразлива сторона кого-, чого-небудь.
Бабине літо – погідні дні на початку осені; павутиння, що літає в цей період.
Бентежити кров – збуджувати когось.
Бити байдики – бути без діла, весело проводити час.
Бити в хвіст і в гриву – дуже сильно діяти.
Білими нитками шитий – невміло, погано замаскований, виконаний.
Брати близько до серця – болісно сприймати, переживати що-небудь
Брати в свої руки – підкоряти кого-небудь своїй волі; керувати кимсь.
Брати в шори – підкоряти кого-небудь своїй волі, примушувати коритися.
Брати ноги на плечі – швидко йти, тікати
Бувати в бувальцях – багато бачити, зазнавати в житті.
Для уважних!!! 👇
💦 1. Спостерігаймо! 1) Зіставте записи з прикметником вищого ступеня порівняння. Яку помилку допущено в другій колонці?
+ -
міцніший за сталь міцніший сталі
2) Зіставте записи з прикметником найвищого ступеня порівняння. Яку помилку допущено в другій колонці?
+ -
найбільш сміливий найбільш сміливіший
💦 2. Розгляньмо табличку "Творення ступенів порівняння якісних прикметників" с.28 + с.29, 30
💦3. Перегляньте урок онлайн (хто не був на уроці онлайн)
💦 4. Вправа № 46 (45) с.30 (письмово)
💦 5. Вправа № 48 (47) с.30 (письмово)
💦 6. Вправа № 49 (48) с.31 (усно)
💦 7. Перегляньте урок онлайн + підручник с.31
💦 8. Вправа № 51 (50) с.31 (письмово. Завдання: запишіть речення №1, 3, замінюючи форми ступенів порівняння прикметників синонімічними. Поясніть орфограми у виділених словах)
💦💦💦 Домашнє завдання: § 6 с.28-31 вивчити
1) Вправа № 52 (51) с.32 (письмово. Завдання І, ІІ)
2) Виконайте ТЕСТ " Ступені порівняння прикметників" (Google форма)
ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи № 52 (51) надішліть на ел.пошту 2017marchenkotatka@gmail.com або у Viber
Урок № 6
Тема. Морфологічна норма. Самостійні частини мови. Службові частини мови. Прикметник. Прикметник як частина мови. Групи прикметників за значенням. Відмінкові закінчення прикметників /НМТ!!!/
Кроки до виконання
🌻 "Метафоричний криголам"
Справжній фейк, фіктивна вигадка, юний парубок, провальне фіаско, буденна рутина, молода дівчина.
🌻 1.2 Акцентуаційна хвилинка: поставте наголоси у словах.
Аркушик, бешкет, благовіст, ваги, вигода (користь), вигода (зручність), випадок, висіти, витрата, відгомін, відомість, вірші, гальма (але гальмО), дано, дещиця, дивлячись, догмат, донька, дрова.
🌻 5. Вправа 31 с.24 Завдання: запишіть перший абзац, над кожним словом надпишіть частину мови. Підкресліть усі члени речення.
🌻 6. Пригадаймо! Що таке прикметник? Чим якісні прикметники відрізняються від присвійних? Які прикметники є відносними?
🌼 7. Повтори про прикметник ТУТ + підручник с.23
🌼 8. Спостерігаймо! Вправа 30 с. 23 (усно)
🌼 9. Переглянь урок онлайн + робота з підручником с.25
🌼 10. Вправа 35 с.25 (письмово)
🌼 11. Вправа 36 с.26 (письмово)
🌼 12. Вправа 38 с.26 (письмово. Завдання І, ІІ, ІІІ + надписати всі частини мови)
🌼 13. Пригадайте!
Суфікс –ОВ-: План – плановий; гроза – грозовий, казка – казковий, кварц - кварцовий.
Біль – больовѝй; куля – кульовѝй; край - крайовѝй
Річ – речовѝй, кущ – кущовѝй, маршовѝй, борщовий, + комишовий, палацовий.
Суфікс –ЕВ-: черешня – черéшнéвий; вишня – вишневий; замша – замшевий; травень – травнéвий; рожа – рожéвий; шарж – шáржевий; спориш – споришéвий, смушевий
Суфікс –ЄВ- : миттєвий, суттєвий, мовленнєвий.
У деяких словах можливі обидва варіанти: вісь – осьовий, осевий; ківш – ківшовий, ківшевий; ясен – ясеневий, ясеновий.
🌻🌻🌻 Домашнє завдання: таблиця "Частини мови" (форзац), § 5 с.23, 25 повторити повторити
1) Виконай ТЕСТ "Частини мови" (Google форма)
2) Вправа № 40 с.27 (письмово. Завдання:І, ІІ)
ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи № 40 надішліть на ел.пошту 2017marchenkotatka@gmail.com або у Viber
19.09.2025 Офлайн
Урок № 5
Тема. Зміна висловлення за допомогою тропів. Написання висловлень із використанням тропів та фігур
Кроки до виконання
💚 1. Пригадайте! Які є засоби образності?
💚 2. Вправа №10 с.11 (усно)
💚 3. Вправа №15 с.12-13 (усно)
💚 4. Вправа № 22 с.16 (письмово)
ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи №22 надішліть на ел.пошту 2017marchenkotatka@gmail.com або у Viber
💚 5. Вправа № 23 с.16-17 (усно)
💚 6. Вправи № 25, №26, с.17-18 (усно)
💚 7. Практична робота. Доопрацюйте в спільній презентації ваш виступ з проблеми: Що породжує успіх - відвага бути собою чи вміння пристосовуватися? Щоб виступ був емоційнішим, краще сприймався слухачами, додайте тропи та риторичні фігури.
Текст треба удосконалити 💨 💨 Мій виступ. Натисни ТУТ
(спільна Google презентація)
💚💚💚 Домашнє завдання: § 3 с.9-10, § 4 с.14-15 повторити; с.21 розглянути і запам'ятати правильне вживання словосполучень.
Виконайте
тест. Засоби образності. №1 (Google форма)
та тест. Засоби образності №2 (Google форма)
12.09.2025 Зустріч у Google meet о 8:30 та 9:10
УРОК № 3-4
Тема. Практична риторика. Засоби мовного вираження промови. Троп як засіб мовного вираження. Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні. Риторична фігура як засіб мовного вираження. Риторичне запитання, звернення, антитеза, градація, повторення, порівняння
Кроки до виконання
✨ Емоційне налаштування
✨ 1. Міркуймо! Запишіть цитату. Яку основну думку в ній виражено?
Мовлення - ріка, а мова - джерело її (Г.Сковорода).
✨ 2. Пригадайте! Що таке риторика? Що значить практична риторика? Якими рисами та якостями, рисами та прийомами повинен володіти промовець. щоб зацікавити слухачів?
✨ 3. Працюймо за матеріалом презентації
✨ 4. Перегляньте урок онлайн та опрацюйте матеріал підручника с.6-7, щоб закріпити вивчене
ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи №4 надішліть на ел.пошту 2017marchenkotatka@gmail.com або у Viber
💦 6. Дослідження-порівняння. Вправа №8 с. 9 (усно) + Вправа №19 с.14 (усно)
💦 7. Опрацюйте матеріал теми уроку за презентацією "Риторична фігура"
АБО
💦 8. Перегляньте відеоурок чи опрацюйте теоретичний матеріал §3, 4 с.9-10, 14-15
💦 9. Вправа 10 с. 11 (І, ІІ завдання усно)
💦 10. Практична робота. На матеріалі уроку, де розглядали, що таке успіх, складіть і запишіть текст виступу з такої проблеми: Що породжує успіх - відвага бути собою чи вміння пристосовуватися?
Текст виступу запишіть 💨 Мій виступ. Натисни ТУТ
(спільна Google презентація)
💦 11. Самоперевірка. Виконайте діагностувальне ВХІДНЕ тестування (за матеріалом 10 класу) (Google форма)
✨✨✨ Домашнє завдання: § 2 с.6-7 повторити + матеріал презентації. § 3 с.9-10, § 4 с.14-15 вивчити + виконати пункти №10 та №11
______________________________________
Добрий день, любі мої учні! 💖💖💖 Вітаю Вас з початком 2025-2026 навчального року! Бажаю Вам наполегливості, натхнення, творчості! 💙💛
Пам'ятайте:
05.09.2025
УРОК № 1-2
Тема. Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості. УМР. Колективна проєктна робота
Кроки до виконання
🌝 Емоційне налаштування
Мова - живий пульсуючий організм. Вона живе і розвивається разом з народом. А народ - це кожен з нас. Саме ми і повинні вивчати, плекати, збагачувати нашу мову, передавати майбутнім поколінням. Тільки за такої умови наша мова житиме віками!
🌝 1. Пропоную пригадати культуру мовлення з курсу 10 класу і виконати завдання вікторини "Як правильно?" (Google форма)
🌝 2. Розгляньте структуру підручника. Прочитайте звернення авторського колективу до вас, одинадцятикласників.
Зверніть увагу!!! Зміст на с.238-239
Корисні додатки, словнички (наголоси, фразеологізми) с.225-236
🌝 3. Поміркуйте! Якою мовою ви спілкуєтеся в родинному колі, з друзями, однокласниками, сусідами? Розгляньте графік. Які міркування у вас з цього приводу?
🌝 4. Прочитайте! Запам'ятайте!
Мовлення – це діяльність, що пов’язана з функціонуванням мови, це спілкування засобами мови. Мова і мовлення нерозривні. Мовлення є сукупністю мовленнєвих дій, кожна з яких має мету, що випливає із загальної цілі спілкування.
Спілкування – це передавання певної інформації, обмін нею між людьми. Процес спілкування являє собою різні види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письмо. Форми спілкування бувають різні: полілог (групова розмова), діалог (розмова двох людей), монолог (наявність співрозмовника не обов’язкова).
🌝 5. Спостереження-моделювання. Прочитайте діалог і виконайте завдання.
На рецепції в готелі «Чернігів»:
— Добрий день, я забронював номер у вашому готелі на дві доби.
— Здравствуйте. Назовите Вашу фамилию.
— Андрей Веселовский.
— Заполните анкету…
А. Хто більш мовно стійкий — працівник готелю чи клієнт?
Б. Чи зобов’язаний представник сфери послуг спілкуватися тією мовою, якою послуговується клієнт?
В. Чи можна, на вашу думку, таку мовну ситуацію вважати проблемною?
🌝 7. Опрацюйте матеріал підручника с.4-5, починаючи з гуморески Павла Глазового "Кухлик"
🌝 8. Колективний творчий проєкт. Спільна презентація. Працюй ТУТ
(Google презентація) (виконати до 16 вересня)
🌝 9. Пройдіть вхідне анкетування (Google форма)
Домашнє завдання: пункти № 1 та № 8 виконати (дві оцінки)

















.png)

















Немає коментарів:
Дописати коментар