https://meet.google.com/xjw-wpio-mhe
08.11.2024 Зустріч у Google meet о 13:50
Заняття № 17-18
Тема. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів
Мета: удосконалювати вміння перевіряти написання слів з ненаголошеними голосними [е], [и], [о] в коренях
2. ТЕСТ. Правопис літер, що позначають ненаголошені голосні е, и, о
ІІ. Теоретична частина
- Дiбрати спiльнокореневе слово або змiнити форму слова так, щоб сумнiвний звук став наголошеним. Наприклад: зазирнути – зиркати.
- Якщо за допомогою наголосу перевiрити написання слова не можна, то треба скористатися правилами:Пишеться еПишеться иПишеться оУ буквосполуках-ере-, -еле- : дерево, шелест-ри-, -ли- : гримiти, глитати-оро-, -оло- : дорога, волоссяУ суфiксах-ець, -ень, -тель, -еро, -елезн- : умiлець, велетень, учитель, восьмеро, товстелезний; -ен-, -енн- : цуценя, оголошення; -еньк-, -есеньк-, -ечок-, -ечк- : тоненький, малесенький, мiшечок, горлечко;-ик, -иц(я), -ищ(е), -иськ : щоденник, палиця, становище, дiвчисько; -ин- : мамин, киянин; -ичок-, -ичк- (вiд -ик, -иц(я)) : паличка, бо палиця -ив(о) в iм.: вариво. Винятки: зарево, марево;Iншi випадкиякщо е при змiнi випадає або чергується з i: осенi — осiнь, вересень — вересняу деяких дiєслiвних коренях, де вона чергується з е, якщо далi стоїть наголошений суфiкс -а-(-я-): заберу – забиратиу словах: богатир, борсук, гончар, корявий, лопата, монастир, отаман, погано, товар.Звернiть увагу, що лiтеру у завжди пишемо в словах: будяк, ворушити, мармур, парубок, пурхати, яблуко, яблуня.
- Якщо написання лiтер перевiрити не можна жодним способом, то треба заглянути в орфографiчний словник. Наприклад: директор, левада, кишеня, детектор, електрон, килим, реклама, силует, циферблат.
18.10.2024 Зустріч у Google meet о 13:50
25.10.2024 Асинхронно
Заняття № 13-14 (15-16)
Тема. Основні випадки чергування у-в, і-й.
Мета: удосконалювати вміння розпізнавати основні випадки чергування у-в, і-й
За науку – цілуй батька (і,й) матір (у,в) руку.
Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.
Не підливай масла (у,в) вогонь.
(В, у) пісні наша доля.
Яка пшениця, така (і,й) паляниця.
(В, у) вікнах яскраві вогні. Вік учням (в, у)читись, а (в, у)чителя - навчать. Пісня (й, і) праця — великі дві сили. Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави.
А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.
2. Розподільний диктант. Завдання: запишіть в одну колонку слова, в яких може відбуватися чергування у–в, а в другу — ті, в яких не буває такого чергування.
Іван, університет, установа, влітку, врожай, уява, указ, взимку, враження, учитель, вступ, утопія, улесливий, ввічливий.
ІІ. Теоретична частина
В українськiй мовi чергуються прийменники у, в i префiкси у-, в- у словах, якщо це не змiнює їх значення.
У вживається для уникнення збiгу приголосних:
На початку слова перед приголосним: учора, удень.
На початку речення перед приголосним: У мене була книжка.
На межi слiв мiж приголосними звуками: прийшов у село.
Якщо наступнi приголоснi в, ф або їхнi сполуки з iншими звуками (-льв-, -св-, -тв-, -хв-): Сидимо у вагонi.
Пiсля роздiлового знака перед приголосним (тире, дужки, лапки, кома, крапка з комою): Стоїть на видноколi мати — у неї вчись. Моя мама, учителька, сьогоднi провела вiдкритий урок.
В уживається для уникнення збiгу голосних:
Мiж голосними: Була в Одесi.
Перед голосними на початку речення: В Антарктидi працюють ученi.
Пiсля голосного перед бiльшiстю приголосних (крiм в, ф, -льв-, -св-, -хв- i под.): Пiшла в садок.
У — В не чергуються:
У словах, де вiд змiни звука змiнюється значення слова: вдача – удача.
У словах iншомовного походження: увертюра, ультиматум, утопiя.
У власних назвах: Вдовенко, Врубель, Владивосток, Угорщина, Удовиченко, Урал, Ужгород, Владислав, Володимир. АЛЕ: Україна — Вкраїна (у віршах, піснях).
У словах, що вживаються лише з У або В: влада, взаємини,
власний, властивість, вплив; увага, ударник, узбережжя,
указ, умова, установа, уява.
Можливі паралельні форми слів: учений — вчений, увічливий — ввічливий, увібрати — ввібрати, указати — вказати, учора — вчора, улітку — влітку, угору — вгору, удома — вдома.
Інколи чергування У — В розрізняє значення слів:
вправа (завдання) — управа (керування, правління);
вступ (початок) — уступ (виїмка, що нагадує східці);
вдача (характер) — удача (везіння, фортуна);
вклад (грошова сума в банку; внесок) — уклад (порядок, договір).
Мiж приголосними: зiбрав i пiшов.
На початку речення: I день iде...
Для зiставлення понять: батьки i дiти, хліб і сіль
Перед буквами я, ю, є, ї та звуком [й]: Знайшли i їжака, i ялинку.
Й вживається:
Мiж голосними звуками: лiто й осiнь.
Пiсля голосного звука перед приголосним: червонi й жовтi.
--------------------------------------
04.10.2024
Заняття № 9-10, 11-12 (11.10.2024)
Тема. Спрощення в групах приголосних
Мета: удосконалювати вміння розпізнавати явище спрощення приголосних звуків
ІІ. Теоретична частина
Спрощення в групах приголосних
У процесі словозміни чи словотворення інколи збігаються три й більше приголосних, що утруднює вимову. Тому в процесі мовлення один із приголосних (переважно середній) випадає і складна для вимови група приголосних спрощується.
Спрощення відбувається | Спрощення НЕ відбувається | |
---|---|---|
-с(т)н- -с(т)л- | Групи приголосних стн і стл спрощуються на сн і сл у вимові й на письмі: перстень — персня, честь — чесний, пристрасть — пристрасний, область — обласний, щастя — щасливий, користь — безкорисливий. | Винятки: а) слова кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, зап’ястний, хворостняк, у яких т зберігається і на письмі, й у вимові; б) числівники шістнадцять, шістдесят, шістсот і п’ятдесят, у яких звук т у вимові випадає, але на письмі залишається; в) прикметники, утворені від іменників іншомовного походження на cm: контрастний, баластний, форпостний, компостний, протестний. |
-с(к)н-, -з(к)н-, -ш(ч)к- | Групи приголосних скн, зкн і шчк спрощуються на сн, зн і шк у вимові й на письмі: тиск — тиснути, блиск — блиснути, брязк — брязнути, горщок — горшка, дощок — дошка. В утвореному від іменника писк дієслові допускається двояке написання: писнути і (рідше) пискнути. | Немає спрощення в словах випускний, пропускний, рискнути, вискнути (від виск), тоскно, скнара, скніти, брезкнути і споріднених. |
-д-, -р-, -т- | У вимові й на письмі відбувається спрощення в таких словах: а) тижня, тижневий — від тиждень; б) проїзний, виїзний, під’їзний, наїзник і под.— із коренем -їзд; в) серце — при формі сердець; г) ченця — родовий відмінок від чернець; ґ) скатерка — від скатертина. | |
-стц-, -стч-, -стськ-, -нтськ-, -нтств- | Лише у вимові відбувається спрощення: а) у групах приголосних стц, стч: невістка — невістці [нев’ісˊцˊі], невістчин [нев’ішчин], хустка — у хустці [хусˊцˊі]; артистка - артистці, артистчин; бандуристка- бандуристці, бандуристчин; б) у групах приголосних стськ, нтськ, нтств: турист—туристський [турисˊкий], студент—студентський [студенˊсˊкий], студентство [студенство], агент—агентство [агенство]. |
20.09.2024 Зустріч у Google meet о 13:50 та о 14:45
Заняття № 5-6, 7-8 (27.09.2024)
Тема. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Основні випадки уподібнення приголосних звуків
Мета: удосконалювати вміння розташовувати слова за алфавітом; визначати звукове значення букв у словах; розпізнавати явища уподібнення
2. Працюємо за презентацією. Натисни ТУТ
3. Перегляньте відео про уподібнення
_________________________________
06.09.2024 (2 години) Зустріч у Google meet о 13:50 та о 14:45
Заняття №1-2, 3-4 (13.09.2024)
Тема. Вступ. Ознайомлення з програмою ЗНО/НМТ з української мови. Ознайомлення з освітніми сайтами та посібниками для підготовки до ЗНО (НМТ). Практична робота з демоваріантом НМТ 2024 року
1. Аналіз програми ЗНО з української мови натисніть ТУТ2. Демонстраційний НМТ з української мови 2023 та 2024 років. Аналіз завдань
2023 рік:
6. Практична робота з демонстраційним НМТ 2024 року з української мови натисніть ТУТ
Немає коментарів:
Дописати коментар