10. Українська мова І семестр

Посилання на онлайн-урок: https://meet.google.com/xjw-wpio-mhe

Приєднатися до    https://classroom.google.com/c/NzA3NzMzMjU5NTYw?cjc=whbglpa   Код курсу: whbglpa

Наш підручник: Українська мова 10 клас (рівень стандарту). Автор О.Заболотний - Київ: Генеза, 2018

20.12.2024        Зустріч у Google meet о 10:55

Уроки № 44-45

Тема. Ненаголошені е, и в корені слова

Кроки до виконання

🎄1. Емоційне налаштування
🎄2. Пригадаймо! Як вимовляємо ненаголошені звуки [е], [и]?

🎄 3. Спостерігаймо! Вправа № 190 с.88 (усно)

А. Прочитайте слова. Простежте, з яким звуком може чергуватися ненаголошений [е]?

Летіти - політ;                  осені - осінь.

Б. Прочитайте слова. Простежте, який звук випадає при зміні цих слів.

Човен - човна;                 вітер - вітру.

В. Зробіть висновок про те, як можна перевірити написання букв е, и в корені слова.

🎄 4. Перегляньте уроки онлайн АБО опрацюйте теоретичний матеріал с.88-89




🎄 + Прочитате! Запам'ятайте!!! Ненаголошені голосні ЕИ в корені слова пишемо за такими правилами:

Е пишемо
  • 1) у сполученнях -еле-, -ере-: ожеледь, череда;

  • 2) при чергуванні з І: почепити — чіпляти, каменя — камінь;

  • 3) якщо при зміні форми слова чи при словотворенні Е випадає (так званий «нуль звука»): женця — жнець, справедливий — правда;

  • 4) у дієслівних коренях -бер-, -мер-, -тер-, -дер- тощо (без суфікса -а-): прибереш,  обдеру;

  • 5) якщо в наголошеній позиції— Е: селобо  се́ла; земля, бо  зе́млі.
И пишемо
  • 1) у сполученнях -ри-, -ли- між приголосними: гриміти, дрижати, глитати;

  • 2) у дієслівних коренях -бир-, -тир-, -дир(із суфіксом -а-): набирають, протирати, обдираєш;

  • 3) якщо в наголошеній позиції — И: криве́, бо кри́воширокий, бо ши́роко.
УВАГА!  Написання слів, які не можна перевірити за допомогою правила, визначаємо за словником: детектор, електрон, килим, реклама, силует, циферблат.

🎄 5. Коло думок. Вправа № 191 с.89 (усно)

🎄 6. Вправа №192 с.89 (письмово. Завдання І, ІІ)

🎄 7. Вправа № 194 с.89; № 195 с.90 (письмово)

🎄 8. Вправа № 196 с.90 (письмово)

🎄 9. Перевір себе! ** Тест №2 ТУТ  (zno.osvita.ua - 11 б.)

          ❗❗❗Скрін результату тесту зробіть і надішліть!!!

  ОБОВ'ЯЗКОВО! Фото вправ № 192, 194, 195, 196 (кожна вправа - 3 б.) надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com або Viber

🌻 Домашнє завдання: § 22 с.88-89 вивчити правила 


18.12.2024        Асинхронно

Уроки № 43

Тема. Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії

Кроки до виконання

🎄 Емоційне налаштування

Складіть пазл. Тисніть ТУТ

❗❗❗Скрін картинки зробіть і надішліть!!!

🎄 1. Пригадайте! Що таке орфографія? У якому посібнику зібрані основні правила і норми правильного написання слів?

🎄 2. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника  с.88

🎄 3. Перегляньте уроки онлайн + схеми




🎄 4. Словникова робота

🎄 5Вправа №193 с.89 (письмово. Завдання І, ІІ, ІІІ)

  ОБОВ'ЯЗКОВО! Фото вправи № 193(оцінювання 10 б.) надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com або Viber
🌻 Домашнє завдання: § 22 с.88 вивчити правила 

________________________

13.12.2024        Зустріч у Google meet о 10:55

Уроки № 41-42

Тема 1. Повторення та узагальнення вивченого з теми “Орфоепічна норма”

Тема 2. Контрольна робота № 3. Поняття норми в СУЛМ. Орфоепічна норма. Тестові завдання

Кроки до виконання
 
 🎄🌲🎄 Налаштування на урок Натисніть ТУТ

🎄 1. Культура мовлення. "ПрОшу до столу" чи "ПрошУ до столу"? с.87

🎄 2. Орфоепічний тренажер. Вимова приголосних с.87

🎄 3. Вправа № 158 с.76 (усно)

🎄 4. Вправа № 158 с.76 (усно)

🎄 5. Завдання №1: запишіть слова фонетичною транскрипцією

Косьба, пейнтбол, радість, миришся, вітчим, сопілка, голубка, безчестя, дзеркало, приказка, Страсбург, щока.

🎄 6. Завдання №2:

                   

🎄7. Виконайте завдання контрольної роботи

                          ТЕСТ. Орфоепічна норма

🎄🎄🎄 Домашнє завдання:  § 20 с.81-83 повторити правила наголосу та складні для наголошування слова. Додаток "Словник наголосів" с.185-186 + Натисни ТУТ

Додаток 👇

11.12.2024       Асинхронно

Урок № 40

Тема. Наголос. Основні правила наголошування слів

Кроки до виконання
 
 🌲 Налаштування на урок Натисніть ТУТ
     

 🎄 
1. Проблемна ситуація: допоможіть героєві вирішити проблему, щоб не потрапити в халепу


🎄 2. Історична довідка про наголошування слів залежно від їх походження.

У словах французького походження наголошується останній склад (кутюр’є, жалюзі)

Німецького, англійського – перший склад (маркетинг, форзац, тендер)

Тюркського – останній склад (айран, йогурт)

Сербська – завжди на корені (шинок)

🎄 3.  Опрацюйте складні випадки наголошування Натисни ТУТ
🎄 4.  Вправа №183 с.84 (усно)

🎄 5. Вправа №186 с.84 (письмово)

🎄 6. Вправа №188 с.85 (письмово)


🎄 7. Творче завдання. Є багато слів, наголошування яких є складним. Як же запам’ятати їх? Пропоную скласти веселі дворядкові римівки, вибравши слова зі списку НМТ.

Зразок.

Попросили маму Ольгу

принести додому фольгу.

ОБОВ*ЯЗКОВО! Фото вправ № 186,  188, творче завдання надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com (Робота оцінюється так: *№ 188 - 8 б., **№186 - 10 б., ***творче завдання - 11 б.)

🎄8. Пошуково-дослідницька робота. Результат  запиши ТУТ (спільна презентація) Хто ще не зробив!!!

🎄🎄 Домашнє завдання:  § 20 с.81-83 повторити правила наголосу та складні для наголошування слова. Додаток "Словник наголосів" с.185-186 + Натисни ТУТ


06.12.2024       Зустріч у Google meet о 10:55

Урок № 38-39

Тема 1. Наголос. Основні правила наголошування слів.
Тема 2. Контрольний семестровий диктант

Кроки до виконання
 
 🌲 Налаштування на урок
       

1. Проблемна ситуація: допоможіть героєві вирішити проблему, щоб не потрапити в халепу


2. Вправа №183 с.84 (усно)

3. Вправа №186 с.84 (письмово)

4. Вправа №188 с.85 (письмово)

5. Прослухайте уважно текст "Народ і його одяг" та запишіть текст під диктовку
У зошиті запишіть так:
Шосте грудня
Контрольний семестровий диктант
Народ і його одяг
ОБОВ*ЯЗКОВО! Фото роботи надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com (Робота оцінюється так: загальний бал - 12. Пам'ятайте, що орфографічні/граматичні, синтаксичні помилки забирають бали!)

6. Пошуково-дослідницька робота. Результат  запиши ТУТ (спільна презентація) Хто ще не зробив!!!

🎀🎀  Домашнє завдання:  § 20 с.81-83 повторити правила наголосу та складні для наголошування слова. Додаток "Словник наголосів" с.185-186

                     

04.12.2024       Зустріч у Google meet о 14:45

Урок № 37

Тема. Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіативне наголошування слів в українській мові. Словорозрізнювальний наголос. Форморозрізнювальний наголос

Кроки до виконання
 
Налаштування на урок


1. 
Пригадаймо! Випадки наголошування слів с.81-82 + с.185-186 + теоретичний матеріал  уроку №35-36

2. Поміркуймо! Вправа № 180, № 181 с.83 (усно)

3. Вправа №182 с.84 (письмово)

4. Пошуково-дослідницька робота. Результат  запиши ТУТ (спільна презентація)

🎀🎀  Домашнє завдання:  § 20 с.81-83 повторити правила наголосу та складні для наголошування слова. Додаток "Словник наголосів" с.185-186


29.11.2024       Зустріч у Google meet о 10:55  

Урок № 35-36

Тема. Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові. Види наголосів

Кроки до виконання
 
🎀 1. Спостерігаймо! Вправа №175 с.81

А. Замініть наголос у словах так щоб змінити лексичне значення.

Дорога,  орган,  приклад,   дзвони.

Б. Зясуйте, чи однаково наголошуємо слово озеро в поданих словосполученнях.

Глибокі озера           Глибокого озера

В. Зробіть висновок, чи допомагає наголос розрізняти слова та форми слів.

🎀 2. Опрацюйте теоретичний матеріал с. 81-82 + поданий нижче матеріал

В українській мові наголос може падати на перший, на другий, на третій, на четвертий – узагалі на будь-який склад. Це означає, що він є вільним.

Універсальних правил наголошування немає (щоб знати всі-всі наголоси, потрібно просто вивчити всі слова, як, скажімо, роди у французькій мові).

Є деякі закономірності:

  1. Більшість іменників, які закінчуються на -ання, мають наголос на -а: видАння, завдАння, зібрАння, навчАння, обрАння, пізнАння, читАння

АЛЕ: іменник уподОбання має наголос на о.

2. ЗАкладка, зАгадка, зАпонка, зАстібка, зАчіпка – більшість іменників, утворених за моделлю «за» плюс «ка» наприкінці будуть мати наголошений префікс «за».


  1. У префіксі «пере» найчастіше наголошеним є другий «е». Зверніть увагу, що йдеться про іменники («хто? що?»): перЕкис, перЕлік, перЕріз, перЕпустка, перЕпічка, перЕбіг

АЛЕ: якщо утворимо дієслово перебІг, то ця закономірність не працюватиме, і наголос буде падати на «і».

У  цій парі (перЕбіг – перебІг) наголос виконуватиме функцію розрізнення слів, бо лише за наголосом ми можемо зрозуміти значення:  перЕбіг (хто? що?) – певна послідовність подій або явищ, перебІг – дія, «що зробив?».

4. Є професії: пекар, металург, кулінар та агроном. І саме ці назви професій допоможуть не помилитися в наголошуванні похідних слів.

пЕкар – пЕкарський,  металУрг - металУргія, кулінАр – кулінАрія, агронОм - агронОмія

  1. Більшість коротких (двоскладових) прикметників мають наголос на -ий: близькИй, вузькИй, жаркИй, легкИй, мілкИй, новИй.

Є й довші слова: віршовИй, добовИй, текстовИй, торф’янИй, фаховИй, черговИй та інші.

Зауважте, що це мова йде  про прикметники (який? чий?). Ця закономірність не працюватиме в похідних прислівниках, у них наголос буде переходити на перший склад (як?): лЕгко, мІлко, нУдно, вУзько.

  1.  У всіх словах на -сти, -зти наголос падає на и. Прочитаймо деякі з них: відвезтИ, відвестИ, віднестИ, довезтИ, довестИ, донестИ, завезтИ, занестИ, завестИ, навезтИ, навестИ, нанестИ, привестИ.

Наприклад, можна добирати рими: Донька вийшла до дячка, а дочка – до козачка. Циган дав мені цінник на арахіс і барвник.

Беремо – берете, веземо – везете, несемо – несете, ідемо – ідете. Перша особа множини (ми) з наголосом на та друга особа множини з наголосом на останнє -е.

  1. Є такий перелік зі складними наголосами в похідних іменниках: боЯтися – боЯзнь, вАжити – вАги, вИпасти – вИпадок, вИтратити – вИтрата, добУти – добУток, довІдатися – довІдник, ненАвидіти – ненависний, ненАвисть, обіцЯти – обіцЯнка.

Це лише закономірності. Це не працює у всіх словах, бо український наголос є рухомим: (хто? що?) головА, але множина (вони) – гОлови.

🎀 3. Перегляньте уроки онлайн


🎀 4. Вправи № 176, 177 с. 82 (усно)

🎀 5. Вправа № 178 с.83 (письмово)

🎀 6. Вправа № 179 с.83 (усно)

🎀 7. Пошуково-дослідницька робота. Результат  запиши ТУТ (спільна презентація)

🎀🎀  Домашнє завдання:  § 20 с.81-83 повторити правила наголосу та складні для наголошування слова. Додаток "Словник наголосів" с.185-186



27.11.2024       Асинхронно

Урок № 34

Тема. Контрольна робота. Написання формального есе «Грубість - духовна слабкість чи демонстрування сили»  

Кроки до виконання

🎀   Налаштуйтеся на виконання завдань

🌼 2. Творча письмова робота.  

🌼 Завдання: напишіть формальне есе-пораду «Грубість - духовна слабкість чи демонстрування сили»У тексті використайте синоніми та антоніми.

 🌼 Текст есе запишіть у презентації. Натисніть ТУТ      (спільна Google презентація)

🌼 Домашнє завдання: §  19 с.77-78 повторити правила.

________________________________

22.11.2024       Зустріч у Google meet о 10:55  

Урок № 32-33

Тема.   Основні правила вимови голосних та приголосних звуків. РЗМ. Усний переказ тексту художнього стилю із творчим письмовим завданням

Кроки до виконання

🎀   Налаштовуємося на урок "Який/яка я сьогодні?"


🎀 
 1. 
Завдання №1: Запишіть речення, розставте розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови є, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням). Зробіть морфологічний розбір виділеного слова.

1. Мова  це великий дар природи розвинутий і вдосконалений за тисячоліття з того часу як людина стала людиною (Л.Крапива).   

2. Мова це скарб для нашого народу і вона залежить від того як ревно ми всі плекатимемо її (О.Гончар). 

🎀 2. Вправа №168 с.80 (усно)

🎀 3. Вправа № 172 с.80 (письмово)

🎀 4. Робота над усним переказом тексту художнього стилю із творчим завданням.

Працюємо за підручником.  Вправа № 189 с.85-86

 🎀  1). Прочитайте уважно текст. 

 🎀 2). Поділіть текст на логічно завершені частини і складіть план

🎀  3). У зошиті запишіть так:
Назва тексту: Зірковий шлях Корольова
Стиль тексту:  ... (визнач і запиши)
Тема тексту: ...  (визнач і запиши)
Основна думка тексту:  ...  (визнач і запиши)

                        План (Це зразок. Пунктів плану може бути більше!!!)
І.
ІІ.
   1.
   2.

   3.
ІІІ. 
🎀 4). Доповніть текст невеликим роздумом на тему: "Які кроки ведуть до успіху?"
  ОБОВ'ЯЗКОВО! Фото роботи надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com 
❗ Зверни  увагу! Робота оцінюється так: стиль, тема - по 0,5 б., ідея - 0,5 б., план - 5,5 б.,  текст-роздум- 4 б.,  тобто загальний бал - 11)

🎀🎀 Домашнє завдання: підготуйтеся до усного переказу тексту;  § 19 с.77-78 повторити правила.

20.11.2024       Асинхронно

Урок №31

Тема.   Основні правила вимови голосних та приголосних звуків

Кроки до виконання

🎀   Налаштовуємося на урок. Відгадайте три слова за описом їхніх звуків, запишіть їх
              
🎀 1. Пригадаймо! 
- Звуки мови поділяються на ... 
- Голосні утворюються за допомогою ... 
- Приголосні утворюються за допомогою ... або ... 
- Приголосні поділяються на ... 
Які є пари дзвінких та глухих приголосних звуків? 
- Які приголосні не мають парних м'яких звуків?
- Назвіть фразу, щоб запам'ятати сонорні звуки.

🎀 2. Запам*ятовуймо 👇 + підручник с.77-78






🎀 3.  Вправа № 163 с.79 (письмово)

🎀 4. Вправа № 166 с.80  (письмово)

🎀 5. Самоперевірка. Виконайте ТЕСТ Співвідношення звуків і букв  (На урок. Відкрито до 20:00 18 грудня)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ № 163, 166 надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

Оцініть свою роботу на уроці, вибравши смайлик:

🎀 🎀 Домашнє завдання: § 19 с.77-78 вивчити + схема "Звуки " (форзац)

______________________

15.11.2024       Зустріч у Google meet о 10:55  

Урок № 29-30 

Тема.   Основні правила вимови голосних та приголосних звуків

Кроки до виконання

🎀 1. Пригадаймо! Які є дзвінкі й глухі приголосні звуки? Які приголосні не мають парних м'яких звуків?

🎀 2. Спостерігаймо! Вправа № 160 с.77 (усно)

А. Зіставте вимову й написання слова футбол. Чому глухий звук  [т] уподібнився до дзвінкого?

футбол                   [фудбол]                

Б. Простежте, у якій із колонок виділені  глухі приголосні звучать чітко, виразно? Чому?

просьба             просити

боротьба           боротися

В. Зробіть висновок про особливості вимови глухих приголосних у таких позиціях: 1) перед дзвінкими; 2) перед голосними

🎀 3. Перегляньте урок онлайн АБО опрацюйте матеріал підручника с.77-78




🎀 4. Вправа № 161 с.79 (усно)

🎀 5. Вправа № 162, 163 с.79 (письмово)

🎀 6. Вправа №169 с.80 (письмово)

🎀 7. Вправа № 171 с.80  (письмово)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи № 171 надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

Оцініть свою роботу на уроці, вибравши смайлик:

🎀 🎀 Домашнє завдання: § 19 с.77-78 вивчити + схема "Звуки " (форзац)

___________________________________

13.11.2024       Асинхронно 

Урок № 28 

Тема.   Орфоепічна норма. Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник. Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності

Кроки до виконання
 
🎀 1. Пригадаймо! Чи однакова кількість звуків і букв в українській мові? Коли буквами я,  ю, є позначаємо два звуки?

🎀 2. Спостерігаймо! Вправа № 148 с.73

А. Прочитайте словосполучення та з'ясуйте, які з них милозвучніші.

Допис у соцмережі                  допис в соцмережі 

човен в очереті                        човен у очереті

Б. Який прийменник треба обрати в кожному з поданих прикладів, щоб досягти милозвучності?

Реклама (у, в) метро; квиток (у, в) кіно; затишно (у, в) офісі

В. Зробіть висновок про те, у яких випадках треба вживати прийменник у, а в яких - в, щоб досягти милозвучності.

🎀 3. Перегляньте урок онлайн АБО опрацюйте матеріал підручника с.73-74

🎀 4. Вправа № 152 с.75 (письмово)

               

🎀 5. Коло думок. Вправа № 153 с.75 (усно)

🎀 6. Вправа № 154 с.75 (письмово. Завдання І, ІІ)

🎀 7. Самоперевірка. Тест. Милозвучність у//в, і//й (Google форма) 

Оцініть свою роботу на уроці, вибравши смайлик:

🎀 Домашнє завдання: § 18 с.73-74 вивчити


08.11.2024    Зустріч у Google meet о 10:55 

Уроки № 26-27  

Тема 1. Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія.

Тема 2. Контрольна робота №2. Практична риторика. Тестові завдання

Кроки до виконання

🎀 "Продовж речення-мотиватор" Натисни ТУТ і запиши

🎀 Підготовка до НМТ

Редагування словосполучень. Виправити помилки, записавши правильний варіант. 

В  залежності від обставин, виступ по темі, по проханню, по власному бажанню, за браком часу, за нашою думкою, з великою охотою, по всім правилам, по потребі, по вимозі,  вірний результат, ліквідувати недоліки, прийти до згоди, приходити до висновку.

🎀 1. Проблемна ситуація. Уявіть, що під час  поїздки у потязі у вас завязалася розмова  з сусіднім пасажиром. Ця людиною похилого віку виявилася досить надоїдливою. Спробуйте залагодити ситуацію, щоб не образити співрозмовника. Яку стратегію і тактику мовленнєвої поведінки ви використаєте. Запишіть цей діалог. Як спонукати людину до того, щоб вона припинила говорити? 

                 🎀 2. Аналіз ситуації. Прочитайте речення і порівняйте їх. Проаналізуйте вчинки. Визначте ціннісне поле мовців, яким керуються вони у вчинках.

«Не треба мені подарунків!» - каже дитина, невдоволена подарунком батьків на день народження.

«Не треба мені подарунків!» - каже дитина батькам напередодні дня народження, розуміючи тяжку фінансову ситуацію в родині.


«Обійдемося без святкової вечері й сукні (костюма)!» - мовлять ображені діти у відповідь на пояснення батьків, чому вони не в змозі оплатити це.

«Обійдемося без святкового одягу!» - заявили учні однієї з приватних шкіл Харкова, вирішивши витратити гроші, призначені на випускну вечірку, на допомогу хворим дітям.

*Виконайте синтаксичний розбір 4-го речення. Надпишіть над кожним словом частину мови.

🎀 3. Вправа № 141 с.69 (усно)

               

🎀 4. Виконайте завдання контрольної роботи

КР№2. Тест. Практична риторика (Google форма)

🎀  Домашнє завдання:§  повторити; орієнтовні теми  виступу та дослідницької роботи  Натисни ТУТ

_______________________
06.11.2024       Асинхронно

Урок № 25 

Тема.  Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір

Кроки до виконання

🌼 🌼 🌼 Повторення вивченого. 
🌼 Завдання №1. Відредагуйте та запишіть словосполучення.
 
Музей підвідкритим небом; шестидесятирічний дідусь; на моє день народження; самий вірний приятель; поступив у продажу; приймати участь; перевести текст; помилки в мові зустрічаються; сусід мішає працювати.

🌼 Завдання №2: Запишіть речення, розставте розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови є, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням). Зробіть морфологічний розбір виділеного слова.

Блискавиці пролітали йому над головою громи котилися по його спині й розбивались об неї на горошенята а сич дивився у спину вітрові та чорно-синій хмарі й реготав (За Гр.Тютюнником). 

🌼 1. Пригадаймо!

Мовленнєва ситуація — конкретні обставини, за яких відбувається спілкування.  

Мовленнєвий вчинок — це навмисно створене висловлювання, яке віддзеркалює моральну позицію мовця, мета якого — впливати на адресата в ситуації спілкування.

Мовленнєва подія - це конкретний факт мовленнєвої активності.

           

🌼 2. Розминка. Прочитайте уважно текст. Оцініть мовленнєву ситуацію, представлену в тексті. Дайте письмову характеристику описаній мовленнєвій ситуації за планом.

План

     1. Умови спілкування.

     2. Кількість учасників.

      3. Мета спілкування.

     4. Характер ситуації.

     5. Ефективність спілкування.

— Чому ти сердишся й ображаєшся? Чи не краще заспокоїтися й пробачити? — запитав Учитель.

— А чому я повинен робити йому ласку й прощати його, він же... — хотів було виправдатися учень.

— Пробач, що перебиваю тебе,— сказав Учитель.— Дозволь поставити тобі два запитання, і тоді я відповім на всі твої «як» і «чому».

Учень ствердно кивнув.

— Тобі добре, коли ти гніваєшся й ображаєшся? — запитав Учитель.

— Ні, звичайно ж,— відповів учень.

— Так кому ж ти робиш послугу, коли завдяки незлобності, спокою й прощення робиш собі добре?

— Але скажіть, як можна не ображатися? Це ж так важко.

— Ти головне зрозумій, що кожен раз, коли ти захочеш ударити когось хлистом засудження або образи, першим, замахуючись, ти вдариш себе.

🌼 3. Комунікативна розминка. Прочитайте рекламні тексти. Визначте стратегію й тактику мовленнєвої поведінки авторів рекламних текстів. Чиї стратегія й тактика, на вашу думку, більш успішні? Чиє мовлення більш ефективне?

 І. Кетчуп «Домашній» виготовлений зі спілих херсонських помідорів, перероблених у день збирання врожаю. Саме тому він має такий чудовий природний смак та аромат. Кетчуп «Чумак» не містить ГМО, барвників і консервантів. 

ІІ. Кетчуп «Лагідний» — найпопулярніший кетчуп серед українців. Він має ніжну томатну основу з улюбленими спеціями (гвоздикою, корицею, мускатним горіхом, лавровим листом) і м’яку густу текстуру. Кетчуп «Лагідний» доповнює будь-який гарнір і м’ясо. 

🌼 4. Творча проєктна робота. Завдання: створіть власну рекламу  улюбленої професії. Зацікавте абітурієнтів отримати саме цю кваліфікацію.  

Текст реклами запиши ТУТ (Google презентація)

🌼 Оцініть свою роботу на уроці, вибравши смайлик:

🌼🌼🌼  Домашнє завдання:§ 16 с.66-67 повторити; орієнтовні теми  виступу та дослідницької роботи  Натисни ТУТ

_____________________

25.10.2024    Зустріч у Google meet о 10:55 

Уроки № 23-24  

Тема 1. Аудиторія. Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту.
Тема 2. Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу

Кроки до виконання
🎀 Емоційне налаштування. "Продовж речення-мотиватор" 

   Якби я наразі мав/ла можливість вирушити на екскурсію, то це була б країна... 

🎀 1. Самоперевірка. Виконайте вікторину "ТАК -НІ" (Google форма)

🎀 2. Пригадаймо! Які три аспекти є важливими для характеристики мовця? Яким має бути зовнішній вигляд? Які внутрішні якості повинні бути у мовця? Якою має бути поведінка? Чи згодні з думкою, що поетами народжуються, а ораторами стають? Як привернути увагу людей до себе?

*** Які є елементи мовленнєвої ситуації? (с.47)

🎀 3. Вправа №125 с.57 (усно)

🎀 4. Опрацюйте матеріал підручника § 13 с.58, 59

АБО     перегляньте уроки онлайн


🎀 5. Вправа №126 с.59 (усно)

🎀 6. Пригадаймо! Що таке тема та основна думка тексту?🎀 7. Розгляньте схеми "Композиція ораторського виступу"


                      "Етапи ораторської діяльності" с.62

🎀 8. Вправа-ситуація №133 с.63  (усно)

🎀 9. Переказування взірцевих текстів промов.

Вправа № 130 с.61 (Завдання до тексту с.62)

🌻  У зошиті запишіть так:
Назва тексту: Історія про любов і втрати
Стиль тексту:  ... (визнач і запиши)
Тема тексту: ...  (визнач і запиши)
Комунікативний намір автора:  ...  (визнач і запиши)

                        План (Це зразок. Пунктів плану буде більше!!!)
1.
2.
3.

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи №130 (ОЦІНЮВАННЯ: 10 балів) надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com 

🎀 10. Виконайте підсумковий ТЕСТ. Натисніть ТУТ (Google форма)

 🎀 Домашнє завдання: оберіть тему  майбутньої дослідницької роботи (виступу) та розпочніть підготовку: пошук та добір матеріалу  (теоретичного та практичного)👉Орієнтовні теми виступів та проєктних робіт натисни ТУТ 

Запишіть тему вашого виступу 👉 саме ТУТ



___________________


                                Для уважних та кмітливих!!!

23.10.2024    Зустріч у Google meet о 14:45 

Урок № 22 

Тема. Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність, доброзичливість). Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця

Епіграф: Слово наполовину належить тому, хто говорить, і наполовину тому, хто слухає (Народна мудрість).

Кроки до виконання

 🌼 "Метафоричний криголам"


🌼 1. Самоперевірка. Виконайте вікторину "ТАК -НІ"    (Google форма)

🌼 2. Повторення вивченого.                                                      Завдання №1: Запишіть речення, розставте розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови є, дайте загальну характеристику всій конструкції).

      Я стояв сторожко вбираючи в груди повітря і мені  запахло зів'ялим листям і яблуками. (В.Шевчук)

🌼 2. Пригадаймо! Які якості мають бути розвиненими в гарного промовця? Що таке імідж? Від чого він залежить?

Розгляньте канали отримання інформації при першій зустрічі

🌼 3. Опрацюйте матеріал підручника § 12 с.53-54, 55; § 13 с.58, 59

АБО     перегляньте уроки онлайн

🌼 4. Вправа-конструктор. Відновіть вислови відомих ораторів і запишіть їх.

              1. Оратор, на, й, на, не, лише, слова, а, багатий, думки (Цицерон).

              2. Оратор, людиною, у, і, справах, бути, повинен, справедливою,

                 справедливості, тямущою (Платон).

              3. Саме, становить, пишна, надбання, яка, і, почуттям, відповідає, солідна,

              слухачів, невід’ємне, думкам, промова, і, оратора (Цицерон).

              4. Оратор, і, усіх, тією, розгромлює, самою, зброєю, і, ранить, тим,

                                          одночасно, самим, ударом... (Ф.Прокопович).

               5. Риторика, думки, княгиня, цариця, і, мистецтв (Ф.Прокопович).

🌼 5. Вправа №120 с.56 (усно)

🌼 6. Вправа №122 с.56-57 (усно)

🌼 7. Вправа № 123 с.57 (усно)

🌼🌼🌼 Домашнє завдання: . Укладіть словничок фразеологізмів. Робота в презентації  Занотовуй ТУТ

2. Оберіть тему майбутньої дослідницької роботи ( виступу ) та розпочніть підготовку: пошук та добір матеріалу  (теоретичного та практичного)

👉Орієнтовні теми виступів та проєктних робіт натисни ТУТ

________________________

18.10.2024    Зустріч у Google meet о 10:55 

Уроки № 20-21  

Тема. Практична риторика. Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Роль риторики в сучасному світі. Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного спілкування


УВАГА! Приєднайтеся до класруму, щоб зручно здавати завдання  https://classroom.google.com/c/NzA3NzMzMjU5NTYw?cjc=whbglpa   

Код курсу: whbglpa


Кроки до виконання

💦 "Метафоричний криголам"


🌼 🌼 🌼 Повторення вивченого. 
🌼 Завдання №1. Відредагуйте речення
  1) Приїхавший керівник зайшов у будівлю. 2) На цій неділі довелося багато працювати. 3) Вода зірвала плотину. 4) Потрібно зачинити двері на замок. 5) Сів на стуло. 

🌼 Завдання №2: Запишіть речення, розставте розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови є, дайте загальну характеристику всій конструкції).
Лише зашерхоче десь суха зелена ящірка пробігаючи в траві бризнуть врізнобіч з-під ніг коники-ковалі та ще й жайворонки дзюркочуть у тиші… (Олесь Гончар).  

🌼  1. Пригадаймо! 
Кого називають оратором? Яких видатних ораторів ви знаєте?

🌼  2. Перегляньте урок онлайн та опрацюйте матеріал с.43-45

🌼  3. Прочитайте основні правила красномовства. Поміркуйте, які з цих пунктів ви дотримуєтеся у спілкуванні з іншими, а які порушуєте.

9 правил красномовства Цицерона

          1. Говори зрозуміло.

          2. Говори  легко, але не дуже багато, давай іншим можливість

 виступити.

           3. Не перебивай.

           4. Будь ввічливим.

           5. Прагни говорити вишукано.

           6. Ніколи не критикуй інших людей, коли їх немає поряд.

           7. Не відволікайся на другорядні речі.

           8. Не говори про себе.

         

   9. Ніколи не виходь з себе.

🌼  4. Вправа № 99 с.45 (усно)

🌼  5. Ситуативні завдання-міркування.  Прочитайте запропоновані ситуації. Поміркуйте, чи матимуть відповідні виступи успіх. Проаналізуйте причини невдач промов­ців та визначте, яких помилок вони припустилися. 

1. Лектор виходить на трибуну. Головуючий називає його прізвище, не згадуючи при цьому ні про його діяльність, ні про місце роботи, ні про тему лекції. Лектор відразу ж починає з самої суті справи. Ви слухаєте його і з окремих уривчастих зауважень силкуєтеся зрозуміти, хто він і звідки; чи те, про що він говорить, пов'язане з його професійною діяльністю, чи це просто його захоплення; скільки часу він працює над цією проблемою.

 2. З'явився лектор - поважний, самовпевнений. Довго nopпався в портфелі, дістав купу паперів, не поспішаючи розклав їх на ка­федрі, поправив окуляри і почав читати. Його монотонний голос бринів рівномірно, повільно, заколисливо. У залі запала нудьга, байдужість. 

 3. У переповненому залі розпочалася лекція. Раптом із зад­ніх рядів озвалося кілька чоловіків: «Голосніше! Нічого не чути!» Лек­тор знітився. Почав було говорити голосніше, але через кілька хвилин його голос знову стишився, і знову зауваження із залу. Промовець ще раз підвищив голос, але цього разу лише на якусь хвилю. Слухачі в останніх рядах втратили до лекції інтерес і перестали просити лектора говорити голосніше.


🌼  6. Комунікативна розминка. Опрацюйте схему та поясніть, що таке мовленнєва ситуація. Назвіть її елементи.

👉 Окотренінг. Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч

Обведіть очима прямокутник

Покліпайте віями

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.

  🌼 7. Перегляньте урок онлайн та опрацюйте матеріал с.46-47

🌼  8. Вправа № 105 с.47 (усно) + пам'ятка "Умови успішного спілкування" с.48 + вправа № 108 с.49

🌼  9. Практикуємо!  Розгляньте мовленнєві ситуації

1. Уявіть, що ви перебуваєте в незнайомому місті й шукаєте потрібну вулицю. З якими словами ви звернетеся до перехожого, який поспішає? Що скажете на прощання?

2. Ви не згодні з висловленою думкою співбесідника. Як ви про це скажете йому? Запропонуйте кілька варіантів.

3. Ви хочете попросити вибачення в товариша, якого вчора безпідставно образили. З якими словами звернетеся до нього? Запропонуйте кілька варіантів.

Завдання на вибір

🌼 10.1 Виконайте ТЕСТ. Практична риторика (Google форма) ОЦІНЮВАННЯ: 9 балів

АБО

🌼 10.2 Написати есе на тему "1000 днів війни. Мій шлях" (у тексті не менше 600 слів, можна друкувати). Есе повинно бути написане на основі реальних подій і справжніх історій. 

 ОЦІНЮВАННЯ: 12 балів.

🌼 Домашнє завдання: оберіть тему майбутньої дослідницької роботи (виступу ) та розпочніть підготовку: пошук та добір матеріалу  (теоретичного та практичного)

👉Орієнтовні теми виступів та проєктних робіт натисни ТУТ

______________

16.10.2024    Асинхронно

Уроки № 19  

Тема. Контрольна робота з РЗМ №1. Написання формального есе (есе-розповідь) «Прекрасна мить життя»


УВАГА! Приєднайтеся до класруму, щоб зручно здавати завдання  https://classroom.google.com/c/NzA3NzMzMjU5NTYw?cjc=whbglpa   

Код курсу: whbglpa


Кроки до виконання

🌼 Емоційне налаштування. Склади пазл, і мудра думка стане тобі сьогодні у нагоді   Натисни ТУТ

 👉  УВАГА! Скрін складеного пазлу прикріпи у класрум або надішли у вайбер. Тебе чекає приємний бонус.

🌼 2. Творча письмова робота.  

Життя настільки дивна річ

проходить день, минає ніч.

Зникає час у небуття,

як мить одна мине життя.

Його спочатку не цінуєш,

а як збагнеш, то пошкодуєш.

Зумій побачити прекрасне,

дрібниці кожній порадій.

Життя дароване для щастя,

для світлих потаємних мрій.

Життя чудове і відкрите

багато можна говорити.

Та пам'ятай лише про те -

воно у тебе є одне.  (Наталія Кішовар)

     Життя... Поміркуйте, яким воно є для вас. Багатогранним чи одноманітним, веселим чи сумним...   Пригадайте не тільки неповторні, неймовірно цікаві моменти свого життя (зустрічі, нові знайомства, подорожі, враження, пригоди...), а й просто моменти буденності, коли ви були щасливими, відчували радість, захоплення, задоволення від життя. Розкажіть про ту прекрасну мить життя у своєму есе-розповіді.  Поділіться  думками з нами, читачами.

🌼 Завдання: напишіть формальне есе (есе-розповідь) «Прекрасна мить життя». У тексті використайте синоніми та антоніми

 🌼 Текст есе запишіть у презентації. Натисніть ТУТ   (спільна Google презентація)

🌼 Домашнє завдання: § 6 с.29 + презентація  вивчити 

________________________________

11.10.2024    Зустріч у Google meet о 10:55 

Уроки № 17-18  (працюємо 2 уроки)

Тема 1.  Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення).

Складання лінгвістичних мініатюр (каламбурів) про правильність мовлення.


Тема 2. Контрольна робота № 1. «Вступ. Лексикографія. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Лексична норма”. Тестові завдання


УВАГА! Приєднайтеся до класруму, щоб зручно здавати завдання  https://classroom.google.com/c/NzA3NzMzMjU5NTYw?cjc=whbglpa   

Код курсу: whbglpa


Кроки до виконання

💦 "Метафоричний криголам"


+ пригадайте фразеологізми зі словом "вовк"/ назви казок 👉 Підказка є ТУТ
  💦 Стилістичний практикум. Виправте мовно-стилістичні помилки.
     Купувати по цінам виробника. Вирішувати завдання по фізиці. Починаючий актор. Наступаючий рік. Об’єм книги. Спасати ситуацію. Відсутній із-за хвороби. Вовк в овчиній шкурі. Сердешний напад. Дихання вітру. Бить баклуші.

💦  1. Поміркуйте над словами Л.Костенко: «Ми повинні бути свідомі того, що мовна проблема для кожного з нас актуальна й на початку ХХІ століття, і якщо ми не схаменемося, то матимемо дуже невтішну перспективу»

- Як ви вважаєте, чи є актуальною проблема мовної пасивності українців?   - Наведіть приклади з власного життя, коли зневажалась українська мова.


💦  2. Пригадаймо! Запитання і завдання для самоперевірки № 1-10  с.40

💦  3. Потренуйтеся, уважно опрацювавши відео, 


💦  4. Вправа. 
Завдання: пояснити значення паронімів, ввести слова в контекст

2.    Сусідній-сусідський

4.    Лікувати-лічити

5.    Орден-ордер

6.    Музикальний-музичний

7.    Адресант-адресат


💦  5. Вправа 2. Завдання: відредагуйте словосполучення

  Одержати знання, область економіки, доказати теорему, причинити збитки, їхня привілегія, згідно плану, кидатися в око, прийшло в голову, бувший у користуванні, гарно виглядати, на рахунок цього, аби не зглазити, вони характеризуються, це має наслідки, відбувається похолодання, співпали думки, грецький горіх, сталося при житті.


💦  6. Виконайте тестові завдання № 1-9 с.40-41

💦  7.  Виконайте завдання контрольної роботи КР №1. Лексикографія. Поняття норми в СУЛМ. Лексична норма (Google форма)

💦  Домашнє завдання: § 4-8 повторіть.  Творча робота. Завдання: складіть/доберіть лінгвістичну мініатюру (каламбур), побудовану на грі слів + створіть мем Запишіть ТУТ у спільній презентації

_______________________________

09.10.2024     Асинхронно

Урок № 16

Тема. Уживання слів у фразеологізмах відповідно до їхнього стилістичного забарвлення (ЗНО)

УВАГА! Приєднайтеся до класруму, щоб зручно здавати завдання  https://classroom.google.com/c/NzA3NzMzMjU5NTYw?cjc=whbglpa   Код курсу: whbglpa


Кроки до виконання
 
🌼 Виконайте завдання Олімпіади 2024 натисни ТУТ
       ОЦІНЮВАННЯ: Участь - 10 балів. Перемога (1, 2, 3 місця) - 11-12 балів   

🌼  Емоційне налаштування   "Випадкове колесо"

 🌼 1. Міркуймо! Виконайте завдання з тесту ЗНО 2019 року (основна сесія)

Установіть відповідність 

Фразеологізм                          Синонім
1 ні пари з уст                         А заходити з боку
1 теревені правити                 Б за версту почути
3 грати очима                          В плескати язиком
4 починати здалека                 Г рота не розкрити
                                                  Д пускати бісики

 🌼2.  Працюємо за презентацією. Натисни ТУТ

🌼 3. Стилістичний практикум. Виправте мовно-стилістичні помилки.
     Купувати по цінам виробника. Вирішувати завдання по фізиці. Починаючий актор. Наступаючий рік. Об’єм книги. Спасати ситуацію. Відсутній із-за хвороби. Вовк в овчиній шкурі. Сердешний напад. Дихання вітру. Бить баклуші.

👉 Окотренінг. Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч

Обведіть очима прямокутник

Покліпайте віями

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.

🌼 4. Вправа № 93  с.38-39(письмово) 
ОЦІНЮВАННЯ: 9 балів

Обов*язково! Фото вправи №93 прикріпи у класрумі  https://classroom.google.com/c/NzA3NzMzMjU5NTYw?cjc=whbglpa   Код курсу: whbglpa

🌼 Домашнє завдання: § 8 с.36, 42 +  Фразеологія. Натисни ТУТ повторити



                                    ***Для уважних!!! 👆

04.10.2024     Зустріч у Google meet о 10:55 

Уроки № 14-15 

Тема. Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Уживання слів у фразеологізмах відповідно до їхнього стилістичного забарвлення (ЗНО)

УВАГА! Приєднайтеся до класруму, щоб зручно здавати завдання  https://classroom.google.com/c/NzA3NzMzMjU5NTYw?cjc=whbglpa   Код курсу: whbglpa


Кроки до виконання

🌳  Емоційне налаштування     "Випадкове колесо"

 🌳 1. Пригадаймо! Що спільного й відмінного між словом і фразеологізмом? 

🌳  2. Спостерігаймо! Визначте, у якій групі слів наведено фразеологічні антоніми, а в якій - фразеологічні синоніми?

І. Бити байдики, пальцем не ворухнути, витрішки купувати, гав ловити.
ІІ. Куди вода несе, пливти проти течії.


🌳 4 . Прочитайте! Вивчіть! Фразеологія. Натисни ТУТ (ЗНО) + підручник с.36

🌳 5. Перегляньте! Ознайомтеся!  Словничок фразеологізмів (ЗНО)

🌳 6. Перегляньте онлайн-урок (для учнів, які не були на на уроці онлайн)
🌳 7. Практичні вправи № 84, 85, 86 с.37 (письмово)

👉 Окотренінг. Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч

Обведіть очима прямокутник

Покліпайте віями

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.

🌳 8. Вправа № 88 с.38 (усно)

🌳  9. Виконайте ТЕСТ. Фразеологізми  (Google форма)
                      (Оцінювання: 10 балів)

🌳 10. Творче завдання:  (Оцінювання: 12 балів)

1) Уявіть себе диктором на телебаченні. Придумайте назву телепередачі. Підготуйте політичний огляд, у якому були б ужиті фразеологізми різних типів.
АБО
2) Уявіть себе письменником. Складіть гумористичний твір (оповідання, усмішку, етюд, байку) про незвичайну цікаву пригоду (влітку/взимку), використовуючи фразеологізми різних типів.

  ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото огляду/гумористичного твору надішліть.
Приєднайтеся до класруму. Завдання здавайте ТУТ
Код курсу: whbglpa

АБО
      Фото огляду/гумористичного твору надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  Viber

🌼 Домашнє завдання: § 8 с.36, 42 +  Фразеологія. Натисни ТУТ повторити; + вивчіть матеріал за презентацією. Натисни ТУТ


02.10.2024           Зустріч у Google meet о 14:45

Урок № 13     

Тема. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні

Кроки до виконання

💢 Емоційне налаштування     "Випадкове колесо"

💢 1. Спостерігаймо! 

Ольга: 

- Ти питаєш, що я люблю з хатніх справ? Звичайно ж, прання: на кнопку натиснула - і пральна машина старається за тебе! А ти?

Андрій: 

- Я люблю гладити одяг.

Ольга:

- Я люблю гладити кота Мурчика: він такий пухнастий! 

??? Хто вжив слово в невластивому йому значенні? Яке це слово?  Яка причина виникнення цієї помилки? 

💢 2. Далі працюємо за матеріалом презентації  натисни ТУТ


💢 3. Прочитайте! Ознайомтеся  з видами лексичних помилок, запишіть їх:

росіянізм - слово або мовний зворот, запозичений з російської мови або побудований за зразком російських слів і виразів: Треба приймати участіє у різних міроприємствах.

тавтологія – повтор слова, спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях: Школярам доручили прибрати шкільний двір. 

плеоназм – дублювання значення у двох словах: Кожному гостеві нашого закладу подарували пам’ятний сувенір. 

калькування - творення слів і окремих виразів шляхом копіювання того самого способу, яким вони утворені в іншій мові, у мові-джерелі: Ваша відповідь вірна.

- уживання слів у невластивому значенні: Молоко дуже корисливе для дитячого організму.

На протязі місяця - невластиве значення (в даному контексті вжито неправильно, але слово існує в українській мові).

Гарно получається - росіянізм (суржик).

Творець створив твір - тавтологія (вживання спільнокореневих слів).

Перша премєра - плеоназм (вживання двох слів, які звучать по-різному, але мають одне значення).

Співпадіння обставин ( калькування -російські слова української мови, в українській є свої відповідники)

Зробити наступним чином  (зробити таким чином) - невластиве значення.

Слідуюча зупинка (наступна зупинка) калька.

Відношення до батьків (ставлення до батьків) –невластиве значення.

У свою чергу (і собі) калька.

Узяти себе в руки (опанувати себе) калька.

Невірний номер (неправильний номер) - невластиве значення.


💢 4. Опрацюйте в підручнику матеріал с.20, 22, 42


💢 5. Перегляньте відеоурок, об закріпити вивчене



💢 6. 
Практикуймо! Лексична помилка (Завдання на Wordwall) (Зробіть скрін результату)

💢 7. Виконайте завдання з презентації:

1) Відредагуйте текст (Слайд №27)

2) Флеш-карта (Слайд №28)

3) Лексичне дослідження (Слайд №29)

(Google форма)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото двох вправ  надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

🌼 💢 Домашнє завдання: § 7 с.32-33 повторити + матеріал в блозі


27.09.2024           Зустріч у Google meet о 10:55

Урок № 11-12     

Тема. Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів

Кроки до виконання

🌼 "Метафоричний криголам"


🌼 Посміхнімось! Поміркуймо! Що створює комічний ефект у поданих реченнях?

1) За людей піп моле. За попа люд меле.

Магнат, як магніт, кожен добре знає: 

Сей залізо, а той золото притягає. (І.Величковський)

2) Прийомний син барона був баран. (Л.Костенко)

3) У графині був старий чоловік графин.

🌼 1. Пригадаймо! - Які слова є синонімами, антонімами?

- Яка роль синонімів у мові?

🌼 2. Спостерігаймо! Вправа № 71 с.32 (усно. Завдання: розгляньте ілюстрації, зверніть увагу на подані біля них пароніми. Поясніть лексичне значення наведених паронімів)

ВиборЧий закон // ВиборНа посада

Музична школа // Музикальний слух

Сусідні будинки // Сусідськиий собака

Посівна кАмпанія // Страхова кОмпанія

🌼 3. Перегляньте урок онлайн + підручник с.32, 33


🌼 4.  Опрацюйте пам*ятку "Уживання паронімів" с.33

🌼 5. Вправа № 72 с.32 (письмово)

🌼 6. Вправи № 73, 74 с.33 (усно)

Пароніми

Приклади речень з паронімами

Мимохідь – мимохіть

  • Ми хотіли мимохідь зазирнути додому, але начальник не дозволив;
  • Вона мимохіть озирнулася, щоб дізнатися, як далеко вже пролетіла та чи далеко ще до чарівного лісу.

Дружний – дружній

  • Наш клас завжди був дружним, згуртованим;
  • Цей доброзичливий і дружній хлопчика одразу мені сподобався.

Людяний – людний

  • Наш колектив – дружний і людяний;
  • У той день Майдан був людний. 

Дощовитий – дощовий

  • Цьогоріч був дощовитий травень;
  • До міста наближалася дощова хмара.

Усмішка – посмішка

  • З вуст цього привітного дідуся не сходила доброзичлива усмішка;
  • У моїй пам’яті ще довго зринала його глузлива посмішка.

🌼 7. Вправа-конструктор №76 с.34 (усно)

🌼 8. Цікаво про пароніми! Читай тут 👉 https://ukr-mova.in.ua/library/paronimu/ + словник паронімів с.187-188

🌼 9. Вправа № 79 с.35  (письмово)

Зверніть увагу!!! «Чисельний» – 1. Який стосується числа; числовий: чисельний аналіз. 2. Кількісний: чисельна перевага, чисельне зростання населення.

«Численний» – 1. Який складається з великої кількості когось, чогось: численний загін, численна група, численна організація, численне товариство. 2.Наявний у великій кількості: численні війська, гості, делегації, досліди, жертви, зразки, кадри, мешканці, озера, підприємства, ухвали.

  🌼10. Вправа № 77 с.34 (письмово)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ № 77, 79 (ОЦІНЮВАННЯ: 9 балів) надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

🌼 11. Перевір себе! Виконай завдання ТУТ "Пароніми" (Google форма) ОЦІНЮВАННЯ: 11 балів

*** 12. Індивідуальна робота ОЦІНЮВАННЯ: 12 балів

🌼 Домашнє завдання: § 7 с.32-33 повторити

______________________________________

25.09.2024     Асинхронно

Урок № 10

Тема. Есе. Види есе, вимоги до його написання. Вільне есе «З чого зіткане щастя?»

Кроки до виконання

Добрий день, мої учні! 😊 Сьогодні працюєте самостійно. Робота для вас не складна 😉

👉 1. Пригадайте! Як писати есе. Натисніть ТУТ





👉 2. Творча письмова робота. 

Напишіть вільне есе (есе-розповідь) «З чого зіткане щастя?». У тексті використайте синоніми та антоніми.

👉 ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото есе надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

🌼 Домашнє завдання: написати есе (до п'ятниці)

____________________________________________________

20.09.2024     Зустріч у Google meet о 10:55 та о 12:00

Уроки № 8-9 

Тема. Лексичні та фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство української мови

Кроки до виконання

🌼 "Метафоричний криголам"


🌼 1. Спостерігаймо!

А. Порівняйте речення. Яке з них більш досконале? Чи допомогли в цьому синоніми?

Ми почули журавлів. Пролітали журавлі високо в небі.

Ми почули журавлів. Пролітали веселики високо в небі.


Б. Визначте, які речення тексту зв'язано за допомогою синонімів.

Ніна Матвієнко - відома співачка сучасності. Її називають "золотим голосом" України. Знаменита українка виконує численні народні пісні, патріотичні твори...

Такі синоніми називаються контекстуальними.

Синоніми допомагають:

🌼 2. Міркуймо!



АБО
урок онлайн

🌼 4. Вправа № 61 с.29 (усно)

🌼 5. Вправа № 63 с.30 (письмово)

🌼 6. Вправи № 64, № 65 с.30 (усно)

🌼 7. Вправа № 66 с.30-31 (письмово)

🌼 8. Вправа № 68. с.31 (письмово. Завдання І, ІІ)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправ №63, 66, 68 надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

ОЦІНЮВАННЯ вправ: 10 балів


🌼 Домашнє завдання: § 6 с.29 + презентація  вивчити 

__________________________________

18.09.2024    Асинхронно

Урок № 7

Тема. Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність. Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення. Дискусія «Чи потрібні мові запозичення?»

Кроки до виконання

🌼 1. Емоційне налаштування


🌼 2. Пригадаймо! Які є принципи класифікації словникового

складу української мови?

🌼 3. Спостерігаймо! Вправа № 45 с. 24 Завдання: з'ясуйте, які помилки допущено в наведених нижче реченнях.

Треба зміцнювати захисний імунітет. 

Оголошено конкурс на вільні вакансії.

Ювіляру приємно було отримати пам'ятний сувенір.

🌼 4. Перегляньте урок онлайн + опрацюйте матеріал підручника с.24-25

🌼 5. Вправи № 48, № 51, № 52 с.25-27 (усно)

🌼 6. Виконайте Тест. Знайди відповідник  (Google форма)

👉 Окотренінг. Жодна людина не може гарно працювати (читати й писати), якщо в неї слабкі втомлені очі.

Подивіться вгору-вниз,  ліворуч-праворуч

Обведіть очима прямокутник

Покліпайте віями

Зробіть «вузенькі оченята» та усміхніться всім.

🌼  7. Дискусія «Чи потрібні мові запозичення?»

🌼   8. Пошуково-дослідницький проєкт "Я лексикограф". Укладіть тлумачний словник-мінімум запозичених слів «Свої не гірші заморян». Ви можете скористатися тлумачним словником  і словником іншомовних слів. Запишіть 15-20 слів у спільній презентації   Натисни ТУТ  (Google презентація)

🌼 Домашнє завдання: § 4-5 с.18-22, 24-26 вивчити 

__________________________________________

13.09.2024     Зустріч у Google meet о 10:50  і 12:00 (3-4 уроки)

Уроки № 5-6  (працюємо 2 уроки)

Тема І. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм.
Редагування речень

Тема ІІ. Лексична норма. Лексична помилка. Лексичне значення слова. Слово і контекст; залежність значень слова від контексту.  Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність. 

Колективний проєкт "Чарівність і могутність слова"

Кроки  до виконання


🌼 1. Самоперевірка: виконайте вхідне тестування (за вивченим у 9 класі) (Google форма)

🌼 2. Емоційне налаштування. Прочитайте поезію Миколи Ткача.

Слова, слова…

Вони в собі всі різні:

Тривожні й тихі, радісні й сумні

Є терпеливі, є жорстокі й грізні,

Лукаві й чесні, мудрі і смішні…

Не грайся словом. Є святі слова,

Що матері з доріг вертають сина.

Спіши до неї, доки ще жива.

Допоки розум і допоки сила.

Знайди те слово – вічне і земне.

За часом час нам світ перестилає.

Минуло все. Лиш слово не мине...

- Якими ж, на думку поета, є слова?

🌼 3. Пригадайте, які є  розділи мовознавства. Що вивчає кожен з них?

🌼 4. І. Порівняйте записи. Які є них є правильними?

1) Шановний Юрію Петровичу!  Аліна старша за Юлю.

2) Шановний Юрій Петрович!  Аліна старша Юлі.

 ІІ. Уставте усно в речення на місці пропуску числівник п'ятдесят так, щоб це відповідало нормам уживання числівників.

Іра зраділа  _____  лайкам, які за годину зібрала її квіткова композиція.

ІІІ. Поміркуйте, що означають поняття "мовна норма" і "нормативне мовлення".


 🌼 5. Перегляньте урок онлайн та прочитайте матеріал підручника с.14-15

🌼 6. Вправа № 20 с.15 (письмово. Завдання: запишіть сполучення правильно. Поясніть суть порушень. Якого типу мовних норм вони стосуються? )

🌼 7. Вправа № 26 с.17 (письмово)

🌼 8. Пригадаймо! Чим слово відрізняється від речення?Які слова називають багатозначними?

🌼 9. Спостерігаймо! І. З'ясуйте лексичне значення виділеного слова в кожному реченні. Чи залежить це значення від контексту?

1) Команда альпіністів зійшла на пік Тараса Шевченка.

2)У години пік курсуватиме додатковий автобус.

ІІ. Складіть зі словом команда два речення так, щоб у кожному з них воно мало різне значення.

🌼 10. Перегляньте урок онлайн
+ теоретичний матеріал натисни ТУТ + підручник с.18

🌼 11. Вправи № 32 с.20; № 34, № 35, № 36 с.21 (усно) таблиці "Правильно. Неправильно" с.20, 22 

🌼 12Вправа № 33 с.20 (письмово)

🌼 13. Вправи № 41 с.23 (письмово)

🌼  14. Колективний творчий проєкт "Чарівність і могутність слова" (спільна Google презентація)  Завдання: створіть рекламу СЛОВА
ОЦІНЮВАННЯ: 11 балів

🌼 Домашнє завдання: § 3 с.14-15 вивчити.  § 4-5 с.18-22, 24-26 вивчити 

_________________________________________________

 Для уважних!!!   Вересень - час цвітіння вересу. 
                                А з зображенням ви згодні?
 11.09.2024     Зустріч у Google meet о 14:45 (7 урок)

 Урок № 4

Тема. Основні типи словників. Довідкові медіаресурси. Діагностичне вхідне тестування

Кроки  до виконання


❗❗❗✔  Увага! Ознайомтеся! Ось таким є результат спільного проєкту "Найуживаніші щоденні слова" натисни ТУТ

 

❗❗❗✔  Увага! Ознайомтеся! Ось таким є результат спільного проєкту "Складні випадки наголошування" натисни ТУТ


  Подяка всім, хто відповідально поставився до пошукової роботи і спробував себе в ролі лексикографа! 


🌼 1. Перегляньте презентацію, натисніть ТУТ ,   щоб повторити види словників + с.7

🌼 2. Коло думок. Вправа № 8 с.9 (усно)

🌼 3. Вправа № 9 с.9-10 (усно)

🌼  4. Вправа № 10 с.10 (письмово. Завдання: записати фразеологізми + їхнє значення)

🌼  5. Вправа № 15 с.11 (письмово. Завдання: заповніть вільні місця в реченнях поданими словами й запишіть)

🌼 6. Хвилинка культури мовлення с.13
       1) Розрізняймо
       2) Говорімо правильно
       3)  Корисно знати

🌼 7. Самоперевірка: виконайте вхідне тестування (за вивченим у 9 класі) (Google форма)

🌼 Домашнє завдання: § 2 с.8-9, 13 вивчити 

____________________________

06.09.2024     Зустріч у Google meet о  10:55

Уроки № 2-3  (2 години)

Тема.  Інформативна й нормативна функції словників.  УМР. Складання й редагування словникових статей. Укладання словників-мінімумів. «Складні випадки наголошування»

Кроки  до виконання

 Перегляд спільної  ПРЕЗЕНТАЦІЇ

1. Поміркуйте!   Як ви розумієте вислів екологія слова?

2. Поспостерігайте за мовленням своїх однокласників. Запишіть приклади, що не відповідають нормам сучасної української літературної мови. Доберіть правильні відповідники. 

3. Вправа №7 с.8 (усно)

4. Робота з підручником. Опрацюйте матеріал с.8-9. 

5. Вправа № 5 с.9-10 (усно)

6. Перегляньте урок онлайн

7. Лабораторія юного мовознавця.

► Прочитайте слова й запишіть ті, значення яких вам незрозуміле. 

Горілиць, видолинок, достеменно, дошкуляти, забарився, заввиграшки,  каблучка, навзнак, непереливки, осоння, свавілля, серпанок.

Ловіть підказку:

ДОШКУЛЯТИ. 1. Виводити з терпіння, з рівноваги, досаждаючи словами, діями.

НА́ВЗНАК. Обличчям догори, на спині; на спину.

НЕПЕРЕ́ЛИВКИ. Важко, скрутно приходиться комусь.

СЕРПАНОК. 1. Легка прозора тканина, 2. Головний убір заміжньої жінки. 3. Схожа на дим паволока, яка обмежує видимість предметів, пелена, димка.

ЗАВВИГРАШКИ. присл. Жартома, граючись, не докладаючи жодних зусиль, задарма.

ВИДОЛИНОК.  Невелика і неглибока улоговина; улоговинка. 

ОСОННЯ. 1. Незатінене місце, що освітлюється та обігрівається сонцем.  2. Бокова частина будівлі, освітлювана сонцем.

8. Вправа №12 с.10 (письмово)

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Фото вправи №12 надішліть на ел.пошту   2017marchenkotatka@gmail.com  або у Viber

9. Дослідження "Я лексикограф". Укладіть словничок-мінімум «Складні випадки наголошування». Запишіть 5-6 слів у спільній презентації  Записуй ТУТ (Google презентація)

Домашнє завдання: § 2 с.8-9 повторити  

__________________________________

Добрий день, любі мої учні! 💖💖💖 Вітаю Вас з початком 2024-2025 навчального року! Бажаю Вам наполегливості,  натхнення, творчості! Усім нам миру, перемоги та офлайн-зустрічі у нашому ліцеї! 💙💛

Пам'ятайте:

Зверніть увагу! 

Посилання на онлайн-урок: https://meet.google.com/xjw-wpio-mhe

04.09.2024 (1 година)   Зустріч у Google meet о 14:45

Урок № 1  

Тема.  Вступ. Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література (у  тому числі на електронних носіях). Обговорення теми «Словники в нашому житті»

Наш підручник: Українська мова 10 клас (рівень стандарту). Автор О.Заболотний - Київ: Генеза, 2018

Кроки  до виконання

   1.  Передбачення: мапа, компас, море слів, величезна система...    Чи можна поєднати ці слова в одне ціле? І за яким правилом чи принципом?...
         
  2.       Поміркуймо! Хто такі лексикографи? Чому працю            лексикографів часто порівнюють із подвигом Геракла?
    
  3.  Пригадаймо! Що в перекладі з грецької мови означає lexikos і grapho? Які словники чи довідники ви маєте у своїй домашній бібліотеці чи в електронному форматі на персональному комп'ютері, планшеті?

 4.     Перегляньте урок онлайн 

    5. Опрацюйте матеріал підручника с.4-6

 6.  Розгляньте підручник. Зміст у кінці підручника.
Зверніть увагу! На с.185-188 є додатки зі словничками для зручної роботи.

    7.  Поспілкуймося! 
 - Яку роль у нашому житті відіграють словники?
- Чи варто відмовлятися від їхніх паперових версій?
- Які переваги для користувачів мають довідкові видання на електронних носіях порівняно з паперовими?
- Чи згодні ви з тим, що через декілька років лексикографічні джерела будуть лише в електронному форматі?

   8.  Зіставте! Вправа № 3 с.6 (усно)

  9.  Прочитайте! Вправа №5 с.6-7

10. Досліджуйте! Попрацюйте письмово  Завдання: укладіть словничок   найбільш уживаних щоденно слів, запишіть  10-15 слів.

ОБОВ*ЯЗКОВО!!! Слова записуй у спільній  ПРЕЗЕНТАЦІЇ

Домашнє завдання: повторіть  § 1 с.4-6

Немає коментарів:

Дописати коментар